Ierland voorjaar 2017

Zaterdag 17 juni 2017:
We vliegen om 9.20 uur vanaf Schiphol. Daarvoor zijn we om kwart voor 4 opgestaan, zodat we ruimschoots op tijd zijn. Gisteravond hebben we Sascha naar Els en Loek gebracht, waar ze de hele week blijft. Na een rustige vlucht, waarvan we een groot deel met de ogen dicht hebben doorgebracht, komen we om 10.05 uur Ierse tijd (een uur vroeger dan in Nederland) aan. We halen de auto op en rijden naar het centrum van Cork. Onderweg komen we de park en ride tegen. Hier parkeren we de auto en we nemen de bus de stad in. Rex moet even wennen aan een auto met het stuur aan de verkeerde kant en de versnellingspook zit dan ook aan de andere kant. Cork is een druk, rommelig stadje, waar wel een paar leuke dingen zijn. Het is vandaag weer een warme dag, zelfs in Ierland dus. We bekijken o.a. de English market, wat een binnenmarkt is met lokale producten in een soort hal. Verder zijn er een paar straatjes met echte Ierse pubs. Cork is een stadje dat gebouwd is op een eiland en er is een druk straatje met vlaggetjes en winkeltjes met allerhande dingen. Omdat het best erg warm is besluiten we niet te lang in Cork te blijven en rijden we naar Blarney, waar we overnachten in een bed en breakfast. We krijgen een kamer aan de achterkant van het huis, waar gelukkig de schaduwkant is. We drinken thee en rusten wat uit. Daarna willen we het dorp en het kasteel toch ook nog even bekijken voordat we ergens gaan eten.  Om het kasteel te bekijken moet je 15 euro betalen en daarvoor is het nu veel te laat. We bekijken de winkel Woollen Mill en eten in een restaurantje aan de doorgaande weg. Daarna gaan we naar onze kamer en chillen wat voor de tv. Al snel gaan Rex zijn ogen weer dicht en we gaan niet zo heel laat naar bed. Van onze gastheer hebben we gehoord dat het de hele week mooi weer blijft. Vandaag was het in ieder geval 30 graden, wat eigenlijk nooit voorkomt in Ierland. Om half 11 schrikken we wakker en denken in eerste instantie dat het al zondag is. Gelukkig is dat niet zo. We kleden ons om en gaan nu echt slapen.

Zondag 18 juni:
Na een heerlijke nacht, het bed was prima en we waren zo moe dat we weer doorgeslapen hebben. Om 8 uur zitten we gedouched aan het ontbijt. Ook vandaag wordt het een warme dag. Na het ontbijt pakken we de laatste spulletjes in en vertrekken. We rijden naar het zuiden naar en vandaar uit verder naar het westen. In Skibbereen parkeren we tegenover de kerk en lopen we vervolgens rond. Er komen veel mensen naar de kerk en er zijn meisjes van een jaar of 10, die in witte jurken lopen. Wij lopen het plaatsje verder in. Het valt ons op dat er overal mariabeelden staan met bloemen om en als we daarna aan de koffie zitten staat iemand het verkeer te regelen. In de verte komt een processie optocht aan. Een vrouw vraagt ons wat Corpus Christi betekent, want daarvoor wordt deze optocht of processie elk jaar gelopen. Corpus Christi is een sacramentsdag ter ere van het meest heilige lichaam. Daarna rijden we door naar Bantry, waar we weer rondlopen. Hier is een groot plein met aan de rand een bijzondere kerk met de 4 kenmerkende torentjes op elke hoek van de kerktoren. Ook is er een waterrad. Dit waterrad ligt er ter nagedachtenis aa de leden van Bantry Companie van vrijwilligers, die zich met Pasen 1916 hebben verzameld.
We rijden door naar Glengariff, waar we even langs het water lopen om te genieten van de omgeving. Daarna rijden we verder over weg 71, over de beara-pas. De weg is vrij smal en loopt door enkele tunneltjes. Echt een mooie route om te rijden. In Kenmare lopen we door het centrum en eten bij een  van de vele restaurantjes. De tv staat daar aan en ze zijn bezig met een sport die wij niet kennen. Als we vragen welke sport dat is blijkt het HURLING te heten. Hurling is een supersnelle sport met een soort hockeystick en een bal. Zowel de bal als de handen mag je gebruiken. Het is een Ierse balsport. Er blijkt nog een Ierse balsport te bestaan, dat heet Gallic te heten. Dat wordt met een soort voetbal gespeeld,maar er zijn hele andere regels. Van daaruit is het maar 30 kilometer meer naar onze B en B. Deze staat met coördinaten vermeld, maar de coördinaten kloppen niet en we moeten even zoeken en vragen waar het is. Uiteindelijk vinden we de laatst en krijgen weer een goede, ruime kamer. We zitten gezellig samen met de andere gasten in de daarvoor ingerichte kamer en komen met een Amerikaan en 2 Nederlanders aan de praat. Rond half 11 gaan we naar onze kamer. Vandaag was het ongeveer 32 graden, een echte warme vakantiedag.

Maandag 19 juni:
We ontbijten om 8 uur en gaan vandaag de Ring of Kerry rijden, een mooie route over Ivenagh, de landtong voor Killarney. We hoeven onze spullen niet te pakken, want we slapen 2 nachten in de B & B. We rijden de route met de klok mee en beginnen in Kenmare. Vandaaruit gaan we naar Sneem. Hier komen we een aantal campers tegen en ook is er een camperplaats vlak achter de kerk. Ook hebben ze hier in 1988 kleine piramides gebouwd, waardoor je het gevoel van de rivier en de vogels krijgt door het effect van de wind door de kieren en gleuven in de met stenen gebouwde piramides. Vanaf de brug heb je mooi uitzicht op het stroompje dat over de rotsen stroomt. Daarna komen we net voorbij Catherdaniel waar mooie uitzichten zijn. Er springen jongens vanaf de rotsen de zee in en er is een mooi zandstrand, waar ik ook  nog het koude water van de Atlantische Oceaan in ga. Vandaag is het iets minder warm dan gisteren, het is ongeveer 27 graden en we liggen nog op het strand in de zon. Na het strandje krijgen we nog een aantal uitzichtpunten en daarna komen we in Waterville, het favoriete vakantieplaatsje van Charlie Chaplin, waar ook een standbeeld op de boulevard staat. Hier zijn een heleboel bussen, die de ronde van de andere kant af rijden. Gelukkig zijn we amper bussen tegen gekomen op het smallere eerste stuk van onze route. Nu is de weg wat breder en dat maakt het allemaal wat gemakkelijker. De Noordkust van de landtong is minder hoog dan de zuidkant. Ook is dit stuk land meer bewoond dan de andere kant. Op de hele route hebben we meerdere ezeltjes in de wei zien staan. In Killorglin lopen we tog even rond, maar hier zijn niet echt veel winkeltjes. We rijden verder naar Killarney en daar zijn een behoorlijk aantal straten met winkels te vinden. Ook vinden we een restaurantje waar we eten en tegen 7 uur zijn we weer in onze B & B ,waar ook de andere Nederlanders net aan komen. Zij hebben vandaag hetzelfde rondje als wij gereden. We rusten eerst wat uit op onze kamer voordat we nog even naar beneden gaan, waar we koffie drinken. Het lijkt erop dat de Amerikanen er niet meer zijn en verder is er niemand meer beneden. Rond kwart over 10 gaan we naar bed.

Dinsdag 20 juni:
Nadat we weer fris gedoucht zijn ontbijten we beneden. Na het ontbijt nemen we afscheid van de andere Nederlanders. Vandaag gaan we weer verder naar Ennis. In totaal meten we ongeveer 150 km afleggen. De wegen zijn best breed en de rit verloopt voorspoedig. In Adare bekijken we de kerk en de witte huisjes met rieten daken. Een gezellig toeristisch stadje. Daarna komen we in Limerick. Dit is een echte stad, zoals we tot nu toe nog niet hebben gezien hier. We parkeren in een parkeergarage en lopen door de stad. Hier zijn meer winkels dan we tot nu toe hebben gezien. We rijden rond 3 uur weer eerder en zijn net na 4 uur in Newmarker-on-Fergus, waar onze B & B is. Ook dit keer is het huis afgelegen. Vanuit ons raam kunnen we de zee in de verte zien. Ook staan er paarden en schapen direct voor het huis in de wei. Koeien staan in de aangrenzende wei en de konijntjes huppelen af en toe langs. We rijden naar Newmarket, waar we een hapje gaan eten. Daarna kijken we tv op de kamer en we maken koffie in de gezamenlijke woonkamer.

Woensdag 21 juni:
Vandaag willen we naar de kust en naar Ennis. We rijden over een mooie route over de Burren. De grote onbegroeide bergketen is onderweg goed te zien. We komen over kleine weggetjes met stenen muurtjes eromheen. In Ballyvaughan lopen we even rond, maar er is daar niet veel te beleven. Je kunt vanaf hier de  45 km lange wandelweg naar Lahinch lopen. Dit pad  is onderverdeeld in 4 etappes. Wij rijden door naar de Cliffs of Moher. Het heeft de afgelopen nacht geregend en het is een stuk kouder vandaag. Bij de Cliffs is het dan ook alleen maar mistig. We lopen net als alle andere mensen langs de afgrond, maar zien niet veel meer dan een bootje beneden in het water en rotsen in de mist. Verder zien we alleen maar mist. Jammer, want het was de afgelopen dagen zulk mooi helder weer. Daarna rijden we door naar Ennis, waar we rondlopen, winkeltjes kijken en een hapje eten. Tegen 5 uur zijn we weer bij de B & B. Rex geniet van zijn rust, terwijl de tv aan is.

Donderdag 22 juni:
Vandaag gaan we weer verder naar het noorden. Westport is het eindpunt en we moeten daar zo'n 170 voor rijden. We vertrekken na ons ontbijt. Het is vandaag een koude dag en we hebben de lange broek er maar bij aangetrokken. Als we langs Galway komen maken we onze eerste stop. Voordat we in het centrum zijn komen we langs een heleboel winkels, die we eerst maar aandoen. Vervolgens rijden we door en komen over de rivier de Corrib. Daar komen we bij de kathedraal, waar we een kijkje binnen nemen. We lopen nog over de brug en komen bij de rechtbank en theater. We lopen vervolgens terug en nemen nog een kijkje bij de universiteit. Daarna rijden we door naar het leuke kleine plaatsje Cong. Hier zijn in 1951 opnames gemaakt voor de film "The Quiet Man", waarin John Wayne en Maureen O'Hara in meespeelden. Hier is eerder van alles te zien en ook het park is erg mooi en we hebben dan ook een aantal mooie plaatjes geschoten. Een vissende man heeft al een grote vis gevangen in het snel stromende water. Het lijkt verder wel of heel veel kerken bouwvallen (ruïnes) zijn in Ierland. Ook hier in Cong staat een kerk zonder dak en met een heleboel grafstenen ervoor. Hier vinden we de ruïne van Cong Abbey.  Verder is er net buiten Cong het "Ashord Castle" waar we net voor de ingang zijn langs gereden. We horen dat je via de achterkant gratis naar binnen kunt, terwijl je via de voorkant moet betalen. Het begint ondertussen een beetje te sputteren en wij rijden vervolgens verder naar Westport. Hier worden we aangenaam verrast door het mooie centrum met de kleurige huizen in de gezellige straatjes. Jammer dat al het verkeer midden door Westport heen moet, want de hele tijd stroomt de file voorbij. Ondertussen is het weer gaan regenen en we eten een hapje in een restaurantje. Daarna rijden we verder naar onze B & B, die ongeveer 10 km ten noorden van Westport ligt. We zitten nu gelijk aan de Atlantische Oceaan, met uitzicht op zee vanuit onze kamer. Helaas is het weer niet zo dat we ervan kunnen genieten en morgen gaan we alweer verder naar Dublin. We hebben geen tv op de kamer, maar beneden is een grote kamer met eetzaal waar we mogen zitten. Helaas is de afstandsbediening van de tv nergens te vinden. We zetten een kop koffie en ik werk mijn reisverslag bij. Verder kijken we via wifi naar de informatie van de film "The Quiet Man".

Vrijdag 23 juni:
Als we wakker worden miezert het nog een beetje. Op ons ontbijt moeten we even wachten, alles gaat hier niet zo snel hebben we gemerkt. Ook is het ontbijt oeral een beetje hetzelfde. Je kunt bacon and eggs en worstjes krijgen of scrambled eggs of gebakken ei, die gevuld is, het ei komt af en toe bijna onze oren uit. Rex gaat daarom aan de porache, maar heeft er direct al spijt van. Zoals hij is opgevoed eet hij netjes zijn bordje leeg. Als we willen vertrekken moeten we weer even wachten voordat er iemand komt. Daarna rijden we weg richting Dublin, in de hop dat het weer daar een beetje beter is. Onderweg schijnt de zon al tussen de wolken door, maar af en te valt er toch ook nog een buitje. Onderweg komen we door Strokestown, waar we even rondwandelen. Dennis Mahon was tijdens de grote Hongersnood heer van Strokestown house en hij liet pachters met een betalingsachterstand op hongerschepen naar Amerika transporteren. Daarna rijden we door naar Longford, waar we ook door de plaats wandelen. Af en toe moet je nu eenmaal even je benen strekken en dat kun je dan beter doen in een plaats. Net voor Dublin stoppen we nog een keer en daarna komen we op de snelweg waar we even heel goed moeten opletten. Rond 4 uur komen we aan in Portmarnock en vinden onze B & B zonder problemen. Vlakbij is het strand en even later lopen we langs de zee. We eten in Malahide, een druk plaatsje even verder naar het noorden.  We  zijn van plan om morgen met de bus Dublin in te gaan, zodat we geen parkeerproblemen hebben. We hebben gelukkig weer tv op de kamer en genieten van onze avondrust.

Zaterdag 24 juni:
Na een slechte nachtrust, mijn bed was niet echt fijn met alle hobbels en het raam kon niet open voor frisse lucht heb ik ongeveer de helft van de nacht maar geslapen, ontbijten we in de woonkamer van de eigenaar van de B & B. Terwijl hij ons ontbijt brengt vertel ik dat ik niet lekker heb geslapen. Het raam zou hij wel open kunnen maken vertelde hij, maar toen ik ook over het bed begon zou hij ons een andere kamer geven, waarvan het raam open kon en we een breed bed zouden hebben. Direct na het ontbijt, waar zelfs ham en kaas tevoorschijn was gekomen, liet hij ons de andere kamer zien. Voordat we vertrokken naar Dublin hebben we onze spullen naar boven gebracht naar de kamer, die meer naar tevredenheid is. We rijden Dublin in en hebben veel problemen met het zoeken van een parkeerplaats. We parkeren uiteindelijk in een parkeergarage, waar de prijs voor parkeren erg hoog is. Dat hadden we zelf al bedacht, maar omdat de eigenaar van de B & B ons verzekerde dat het altijd erg rustig was op zaterdag in de stad hebben we er toch voor gekozen om de auto te pakken in plaats van de bus. Achteraf hadden we daar spijt van. We lopen naar de River Liffrey, waar we over de Halfpennybridge naar de overkant lopen. Deze voetgangersbrug is in 1815 gemaakt en is op victoriaanse wijze versierd met lantaarns en gietijzeren krullen. Vroeger kostte het een halve penny als je de brug over wilde en daar dankt de brug de naam ook aan. We lopen door naar Abbey St. Middle, waar we rechtsaf gaan. Daarna komen we p de grote O'Connelstreet, waar we de Spire zien, een metalen naald die wel 120 meter hoog is en onderaan een doorsnede van 3 meter heeft, terwijl hij bovenaan nog maar 15 cm van doorsnede is. Deze lichtgevende naald heeft wel 5 miljoen euro gekost en is het symbool van het nieuwe Dublin.  Net vooraan in de Earl Street North staat het standbeeld van James Joyce, een wereldbekend literair schrijver, die in Dublin geboren is en gewoond heeft. Hij heeft meerdere werken geschreven, die zich in Dublin afspelen. Het stikt in Dublin, net als in de rest van Ierland van de pubs en de eettentjes. Via een omweg komen we ook bij Dublin Castle, wat erg verscholen tussen andere gebouwen ligt. In de bibliotheek is een interessante tentoonstelling te zien met allerlei boekwerken en kostuums uit de Japanse en Chinese geschiedenis. Er wordt geshowd hoe in verschillende landen en bij verschillende geloven boeken werden gemaakt. We lopen nog langs de kerken vlak bij de parkeergarage en daarna halen we de auto weer op. We rijden vervolgens naar het zuiden en maken een mooi ritje door de Wicklow Mountains. We komen uiteindelijk  weer in Dulbin terecht en hebben de pech dat we in de file belanden. Er is een Gayparade aan de gang en een heleboel straten zijn daarvoor afgezet. Zowel schaars geklede mannen als kleurig geklede vrouwtjes doen hieraan mee. Het is een rumoerige bedoeling, waar we veel oponthoud door hebben. Als we hier uiteindelijk doorheen zijn vinden we nog een restaurantje, waar we lekker eten. Tegen 6 uur zijn we weer bij de B & B, waar de Italiaanse eigenaar, zoals hij vanmorgen heeft verteld toevallig voor de deur staat en al begrijpt dat het erg druk was in Dublin. In Portmarnock was het erg rustig in tegenstelling tot vorige week toen iedereen daar vlakbij het strand leek te willen vertoeven. Inmiddels is het echter wel weer een aardig stuk warmer geworden dan gisteren en eergisteren. Gelukkig maar, want toen vonden wij het maar koud. Morgen is het alweer onze laatste dag. We besluiten een rustige avond op onze ruimere kamer met frisse lucht te houden.

Zondag 23 juni:
We ontbijten vandaag pas om half 9. Daarna pakken we alles in onze koffers zodat die vanmiddag zo in het vliegtuig kunnen. We vliegen om 18.10 uur Ierse tijd en moeten dus al ruim van te voren aanwezig zijn.  We rijden eerst op aanraden van onze huisbaas naar Malahide, waar we parkeren bij de kasteeltuinen. Hier blijkt een hardloop evenement plaats te vinden en het is gezellig druk. We lopen door het bos naar het kasteel, waarachter een winkel met eettentje zijn. De hardlopers lopen hun parcours en worden aangemoedigd door coaches, die langs de kant staan te klappen. Daarna rijden we door naar Sword, waar we zowaar een normaal groot overdekt winkelcentrum vinden. Het is vandaag weer zonnig nadat het even heeft gemiezerd. We brengen hier een groot gedeelte van onze tijd door en gaan daarna naar het naastgelegen vliegveld, waar we eerst de huurauto inleveren en vervolgens met een busje naar het vliegveld worden gebracht. We hebben 1331 km gereden met de auto in Ierland. Op het vliegveld wachten we tot we in kunnen checken. De koffers zijn iets lichter dan op de heenweg en wij lopen door naar de winkels en daarna gaan we naar de gate waar ons vliegtuig zal vertrekken. Er is een hele grote groep Nederlanders, die een rondreis door Ierland hebben gemaakt. Deze mensen zitten allemaal verspreid over het vliegtuig, terwijl wij nog plaatsen naast elkaar hebben gekregen. Het scheelt dus toch als je op tijd op het vliegveld bent. Tegen 6 uur zitten we in het vliegtuig, dat precies om 18.10 uur vertrekt. Het is 1 uur en 10 minuten vliegen vanaf Dublin. De reis verloopt voorspoedig en voor half 10 Nederlandse tijd staan we op de bus te wachten, die ons naar onze auto brengt. Na 11 uur zijn we thuis.

Bantry

Cong

Westport

schelpen op het strand

Dublin two and a halve penny bridge