Zomer 2020  Vakantie in Nederland

Vrijdag 17 juli:
Nadat Rex thuis is gekomen gaan we nog op pad. Dit jaar blijven we vanwege de Corona pandemie rustig in Nederland. Vanmiddag gaan we maar een klein stukje naar Zaltbommel. We hopen dat daar nog plaats voor ons is op de camperplaats. Helaas is in Zaltbommel alles bezet en wijken we uit naar Kerkwijk naar het hippisch centrum. We staan daar heerlijk rustig en eten een broodje. Sinds vorig jaar zijn we aan het geo-cachen geslagen en dit jaar kunnen we toch niet uitgebreid naar drukke steden, dus gaan we onze nieuwe hobby uitvoeren op andere locaties. Het zonnetje schijnt lekker en na het eten scoren we nog 3 caches, die in de buurt liggen. We kijken nog tv voor we naar bed gaan.

Zaterdag 18 juli:

Als we wakker worden is het zonnetje er ook al weer. We maken een fietstocht door de omgeving en zijn rond half 12 weer in terug bij de camper. Voor 12 uur zijn we klaar voor vertrek en rijden verder naar Vianen. Op de camperplaats aan de Kanaalstraat is geen plaats meer en we rijden door naar de Lek, waar nog net een plekje is. We staan echt mooi met uitzicht over de Lek. Na de lunch gaan we op de fiets over de Voorstraat naar Albert Heijn, waar we enkele boodschappen doen. Via de Hofpoort en de Lekpoort gaan we weer terug naar de camper, waar we genieten van de rust. Onze buurvrouw woont in haar camper. Zij is net een paar jaar voor mij in Vianen komen wonen en heeft nu een zwervend bestaan. Na het eten lopen wij nog een rondje door de oude stad. Daarna kijken we nog een film.

Zondag 19 juli:

Na ons ontbijt lopen we eerst een stukje langs de Lek. Sascha kan  pakkenlekker even los rennen. Daarna nemen we de fiets, nemen het pontje naar Nieuwegein en maken een leuke ronde. Bij het IJsselbos zwemt Sascha in de plas. Dit is een super groot honden uitlaat terrein en tevens een mooi natuurgebied. We fietsen langs het water over het jaagpad naar het oude Vreeswijk. Daarna nemen we het pontje terug over de Lek. Als we bij de camper komen vertrekken onze buren, twee leuke dames net. Onze buurvrouw van de andere kant is al vertrokken. Vandaag wisselen wolken de zon af. Toch hebben we een heerlijke fietstocht gehad.

Maandag 20 juli:

Vandaag fietsen we door Vianen en de naaste omgeving. Eerst richting de Hagen en het industrieterrein. Dan even een broodje eten bij de camper en daarna langs de Lek en Amaliastein, richting Lexmond en via de Monnickenhof weer terug. Beide scholen waar ik gewerkt heb zijn er niet meer. Er is veel veranderd in de laatste 30 jaar. We BBQ en en kijken daarna nog een film.

Dinsdag 21 juli:

We gaan weer verder over de Lek rug naar Lopikerkapel, waar we op een camperplaats Biezenhoeve bij de boer. We kunnen hier lozen en vullen, zodat we er weer een paar dagen tegenaan kunnen. Ook hebben we WiFi en kunnen even vrijuit internetten. Nadat we geluncht hebben fietsen we naar IJsselstein. Eerst scoren we een aantal caches en daarna lopen we nog door het oude centrum. Als we weer terug bij de camper komen schijnt de zon weer volop. We genieten van de koeien tegenover ons en zitten heerlijk in het zonnetje te lezen. Na het eten kijken we nog een filmpje en gaan daarna naar bed.

Woensdag 22 juli:

Na het ontbijt lozen en vullen we alles en rijden verder naar Harmelen. We komen daar op een mooie camperplaats bij het zwembad/ recreatiecentrum H2O. Na de koffie en de lunch fietsen we naar kasteel de Haar bij Haarzuilens. Dit is het grootste kasteel van heel Nederland. Ook het plaatsje Haarzuilens is leuk om door te fietsen. Daarna maken we nog een rondje door het parkbos, wat tussen het kasteel en Laag Nieuwkoop ligt. In Harmelen doen we nog een paar boodschappen voor we terug gaan naar de camper. Na het eten kijken we nog tv. Het was weer een leuke dag met prima weer.

Donderdag 23 juli:

Na het ontbijt fietsen we dit keer naar Woerden. In de binnenstad eten we vandaag een frietje, zodat we de middag ook zonder problemen door komen. Vanmorgen was het nog vrij bewolkt, maar vanmiddag breekt de zon echt door. We doen onderweg boodschappen bij de Lidl en fietsen daarna weer terug naar Harmelen. We hebben vandaag 10 caches gescoord en nog een leuke nieuwe broek. Op het bankje bij het zwembad maken we nog even gebruik van de wifi en daarna drinken we koffie bij een filmpje.

Vrijdag 24 juli:

Vandaag gaan we weer verder naar Gouda. Het is nog helemaal niet druk op de camperplaats, dus we kunnen naast de stroom paal staan. Ook heb je hier maar aan een kant directe buren. Het is ondertussen droog geworden en na de lunch lopen we stad in. We scoren wat leuke koopjes en de zon breekt steeds meer door. Als we tegen 4 uur weer terug komen staat de camperplaats bijna vol en schijnt de zon nog steeds. Van het regenachtige begin van de dag is niets meer over. We gaan buiten genieten van een kopje thee. Na het eten staan Mark en Nynke ineens voor de deur. Anouk hebben ze net opgehaald bij de opvang. Ze blijven een poosje en Anouk krijgt de fles. Anouk is inmiddels al 3 maanden geweest en flink gegroeid. Na de fles lopen ze weer naar huis en gaan wij aan de afwas.

Zaterdag 25 juli:

Vandaag gaan we op bezoek bij Mark en Nynke. Het weer valt tegen, het is koud en het begint te regenen. We drinken koffie en praten gezellig met elkaar. Anouk krijgt haar fles en valt daarna snel in slaap. Wij eten nog soep met brood en fietsen daarna weer naar de camper terug. Het was net droog, maar als we wegfietsen begint het alweer te regenen. De camperplaats is nog geen kilometer van hun huis af. Al snel daarna is het alweer droog en ook de zon breekt weer door. We fietsen nog naar het centrum voor een boodschapje en maken er nog een cacherondje achteraan. Na 6 uur zijn we pas weer bij de camper terug. We eten nog een hapje en kijken een film. Af en toe valt er een plensbui. Ook als we in bed liggen regent het behoorlijk.

Zondag 26 juli:

Als we wakker worden schijnt de zon. Tegen 11 uur hebben we de koffie op en fietsen we naar de Action. Door dit ritje zijn we weer in een heel ander stuk van Gouda gekomen en ook hier kunnen we weer andere caches vinden. Rond 3 uur zijn we weer terug en genieten van een boek in de zon. Na het eten gaan we nog naar de chocolade fabriek, waar we gratis wifi hebben. Op de camperplaats zijn vandaag steeds meer nationaliteiten te zien. Er zijn Fransen, Duitsers en Spanjaarden. Als we terug komen kijken we nog een film en gaan naar bed.

Maandag 27 juli:

We vertrekken nadat we geloosd en gevuld hebben. We gaan vandaag wel 88 km naar Zaandijk. Het is best druk op de weg en als we langs Schiphol komen, zien we ook enkele vliegtuigen opstijgen. Tegen 11 uur zijn we op de camperplaats. Na de lunch pakken we de fiets en als we een winkel tegen komen, doe ik boodschappen. Als ik weer buiten kom regent het behoorlijk. Ik loop nog een keer langs alle winkels en daarna blijf ik buiten onder het afdak met Sascha, zodat Rex ook nog even winkels kan kijken. De bui duurt ongeveer een uur zien we op buienradar. Daarna gaan we weer verder met ons rondje. We hebben geluk, want het sputtert alleen een klein beetje en de regen zet niet meer door. Als we weer bij de camper komen drinken we thee en zet Rex de fietsen weer binnen. Na het eten kijken we nog tv.

Dinsdag 28 juli:

We lopen vandaag naar de Zaanse schans. Het is best fris, maar gelukkig is het wel droog. We doen een multi cache, waarbij we alle foto's moeten herkennen en in de goede volgorde moeten plaatsen. Uiteindelijk hebben we het eind coördinaat, maar vinden het doosje niet. We eten onze broodjes op op een bankje en zien dat het nu veel drukker begint te worden. Wij lopen weer terug naar de camper en lezen nog wat.

Woensdag 29 juli:

Na het ontbijt rijden we verder naar Purmerend. We parkeren op de camperplaats en lopen na de koffie stad in. We nemen cappuccino met appelgebak bij Brownies en Downies op de Koemarkt en betalen met de cadeaubon van Ato Scholen kring, die ik heb gekregen voor de vakantie. Het weer is wat wisselvallig, dan schijnt de zon en dan is het weer bewolkt. Als we terug komen bij de camper gaan we nog met de fiets op pad. We maken een mooie ronde. Het is bewolkt vandaag en best fris. We hebben de jas er maar bij aangetrokken. In de middag komt het zonnetje er nog wel even bij. Onderweg doen we boodschappen bij de Lidl. Na het eten kijken we nog tv en gaan naar bed.

Donderdag 30 juli:

We lopen vanochtend eerst nog even stad in. De zon schijnt al en het zou een mooie droge dag worden. Ik slaag voor een paar schoenen en we doen boodschappen bij Albert Heijn. Daarna eten we een broodje en stappen weer op de fiets voor nog een rondje Purmerend. Het is vandaag best lekker zonnig en hebben onze jassen of vesten echt niet nodig. Tegen 6 uur zijn we weer bij de camper terug.

Vrijdag 31 juli:

We rijden door naar Medemblik. Hier krijgen we nog een mooi plekje op de camperplaats bij de jachthaven. Er is kermis op het terrein een stukje verder en in het centrum zijn de dolle dwaze lappendagen. We zien de stoomtrein, die tussen Hoorn en Medemblik rijdt,  aankomen. Verder vinden we nog een paar leuke aanbiedingen. Ook Rex koopt schoenen en we genieten verder van het historische centrum. We kopen nog 4 gegrilde kippenpoten en fietsen daarna weer terug naar de camper. In de schaduw achter de camper eten we alvast 2 pootjes op. We genieten nog van de schaduw en pakken om 3 uur nogmaals de fiets. Sascha mag in de kar, zodat ze niet hoeft te lopen met de hitte van vandaag. We vinden nog een aantal caches en fietsen weer terug naar de camper. We verschuilen ons in de schaduw achter de camper totdat ik voor het eten ga zorgen. We nuttigen onze maaltijd binnen, omdat het daar redelijk fris is.  Na de afwas lopen we nog naar kasteel Radboud en nog even over de kermis. Als we weer terug komen kunnen we voor de camper in de schaduw zitten. We genieten om de beurt van een heerlijk verfrissende douche. We zitten tot 10 uur buiten. De kermis is om 11 uur afgelopen en daarna gaan we naar bed.

Zaterdag 1 augustus:

Vannacht heeft het kort geregend en ver weg geonweerd. We gaan vandaag verder naar Den Oever. Nadat we geloosd en gevuld hebben vertrekken we. Het zonnetje schijnt al, maar het wordt gelukkig niet zo warm als gisteren. Het is eigenlijk heerlijk weer en als we in Den Oever aankomen is het al helemaal vol met campers. We parkeren tijdelijk tussen de auto's en kijken wel of er nog iemand vertrekt. We eten een visje van de viskraam op de parkeerplaats en er komen steeds meer mensen, die mee gaan met de boot, die je naar de zeehondjes brengt. Verder zien we een groep personen in de verte wadlopen. Wij lopen over de dijk  langs Den Oever naar de uitkijkpost en vinden een van de twee caches. De ander is echt onmogelijk om te vinden. Als we terug komen zitten we rustig in onze camper. Tegen 4 uur vertrekt een bus en kunnen we in de rij gaan staan. We staan direct aan het water vooraan bij de viskraam. Er zijn heel veel campers, die hier best lang staan en daarom krijgen anderen niet echt veel kans om ook een plaatsje te krijgen. Eigenlijk best jammer.  Na het eten lopen we nog een rondje met Sascha en daarna kijken we nog twee films. Ondertussen regent het nog even. Het koelt goed af.

Zondag 2 augustus:

We rijden vandaag door naar Friesland. We hebben geluk, want de brug aan het begin van de Afsluitdijk is niet open, dus we kunnen gewoon doorrijden. Op de afsluitdijk ligt ook nog een cache bij Breezanddijk. Dit is een plaatsje met 5 adressen, waarvan een bewoond met 4 personen. Verder is er nog een camping. Vroeger was dit een werkeiland, tijdens de bouw van de Afsluitdijk, gelegen op een zandplaat.  Wij rijden verder naar Leeuwarden, waar we op de camperplaats bij de jachthaven gaan staan aan de Nieuwe Jachthavenlaan. We gaan op een plaatsje aan het water staan, waar we alle boten langs kunnen zien varen. De zon schijnt en we fietsen nog een ronde en hebben geen jas nodig. Als we terug komen zitten we nog heerlijk in et zonnetje buiten. Daarna eten we en doen de afwas. Dan is het te koud om buiten te blijven en gaan we naar binnen tv kijken.

Maandag 3 augustus:

Vandaag fietsen we naar het centrum van Leeuwarden. Zodra we op de fiets zitten en nog geen kilometer verder zijn begint het te regenen en gaan we schuilen bij een wegens corona gesloten wijkgebouw. We kunnen daar fijn op een bankje onder een afdak zitten. Zodra het droog is fietsen we verder de stad in. Leeuwarden is een gezellige stad met veel winkeltjes en grachten. Het blijkt dat de meeste winkels tot 12 uur dicht zijn. We drinken koffie bij bakker Bart en als we net weer verder willen gaat het weer even regenen. Het is een flink buitje en we wachten op het terras van bakker Bart totdat het over is. Daarna lopen we verder door de stad en de winkels zijn inmiddels allemaal open. We kopen nog een paar leuke aanbiedingen en komen nog langs de scheve toren de Oldenhove.  Verder komen we langs de grote kerk en de Sint Bonifatiuskerk. Deze kerk heeft op 3 januari 1976 zijn torenspits verloren bij een orkaan. Deze is daarna weer opnieuw opgebouwd. Op 26 maart 1980 was de restauratie uiteindelijk voltooid. Wij eten een hapje in de stad en terug bij de camper zitten we nog in het zonnetje. Onze buren op de camperplaats blijken ons te herkennen. We zijn hen tegengekomen toen we onze eerste camper zochten in 2010. Het jaar daarna kwamen we ze in juni 2011 tegen in Huy in België op een camping. We hadden toen beide een Hymer 574. Zij hebben inmiddels hun derde Hymer en wij onze tweede. We staan even gezellig te praten. Zij komen uit Huizen.

Dinsdag 4 augustus:

Na het ontbijt rijden we verder naar Drachten. Er staan nog geen campers op de camperplaats. Na een bakje koffie gaan we naar het centrum, wat nog geen kilometer verderop is. We merken dat er veel kunst te zien is in Drachten, zowel moderne kunst als leuke beelden van personen. Er zijn behoorlijk wat winkels en om 1 uur besluiten we eerst terug te gaan naar de camper om te lunchen. Op weg naar de fietsen komen we nog een collega van Rex tegen, die hier in de buurt op de camping staat. Na de lunch fietsen we een leuk rondje langs een aantal caches. Het is vandaag weer mooi weer en het wordt aan het eind van deze week weer boven de 30 graden. Wij staan hier lekker in de schaduw van de hoge bomen naast ons. Na het eten kijken we nog tv.

Woensdag 5 augustus:

We fietsen weer de stad in om de rest van de winkels te bekijken. Ook doen we boodschappen bij Albert Heijn, want de hondenbrokken zijn bijna op. Na de lunch fietsen we een rondje de andere kant op, zodat we meerdere kanten van Drachten hebben gehad. Drachten is veel groter dan je zo zou denken. Er is ook een nieuwe wijk, waar mensen met een beperking eerst in een afgesloten terrein woonden en nu samen met andere bewoners in de wijk de Maartenswouden. Er zijn ook hier heel veel mooie fietspaden, waar goed te fietsen is. Het is behoorlijk warm en we staan gelukkig in de schaduw. We BBQ en en zitten nog een poos buiten.

Donderdag 6 augustus:

We worden op tijd wakker van de motorfietsen, die op de parkeerplaats les krijgen. We besluiten dat we niet naar een overvolle camperplaats aan een jachthaven gaan, waar je eigenlijk altijd in de volle zon staat, maar we gaan naar Appelscha. Appelscha ligt nog net in Friesland en heeft meerdere camperplaatsen. Wij nemen de camperplaats, waar we al eerder zijn geweest, bij de Companillehoeve. Hier komen we al rond half 10 aan. We zetten de camper in de hoek, zodat we vanmiddag en vanavond schaduw hebben. Na de koffie stappen we op de fiets en maken een mooie ronde door de bossen. Als we terug komen in Appelscha eten we langs de vaart en doen we nog een aantal boodschappen. Daarna zitten we in de schaduw bij de camper. Sascha heeft het grootste deel gelopen, ondanks de hitte. Ze ligt nu uitgeblust in het gras.

Vrijdag 7 augustus:

Ook vandaag is het weer een tropische dag. We besluiten hier nog een dag te blijven, omdat we hier altijd een stukje schaduw hebben om in te zitten. Na het ontbijt lopen we langs de vaart, ruilen een boek bij de minibieb en doen boodschappen bij Poiesz en bij de Aldi. De supermarkten van Poiesz hebben we hier in Friesland al meerdere keren gezien. In de rest van Nederland kennen we die niet. Om 11 uur is het al 28 graden in de schaduw. Na onze wandeling blijven we vooral in de schaduw. Het wordt nu wat drukker op de camperplaats. Morgen gaan wij weer verder. We hebben contact met Joop en Marie en spreken af dat we hen nog zullen treffen. Wij bellen met de camperplaats in Wijster en horen dat daar altijd wel een plekje is. Wij gaan daar morgen naar toe en Joop en Marie komen zondag. Zij gaan morgen eerst naar huis, zodat hun kleinzoons zondagochtend opgehaald kunnen worden en zij daarna weer op pad kunnen en dus ook naar Wijster komen. De camperplaats "Grondsels" in Wijster is een bijzondere. Ze hebben een moestuin en varkens en vangen regenwater op, waarmee ze feitelijk alles kunnen bewateren. Verder hebben ze heel veel zonnepanelen, waarmee ze alles draaiend houden. We zullen het allemaal zien morgen. We We zitten nog buiten tot na 10 uur.

Zaterdag 8 augustus:

We vertrekken op tijd en brengen nog een bezoek aan Beilen om boodschappen te doen, voordat we naar Wijster gaan. Bij de binnenkomst in Beilen komen we langs het beeld van Bartje, bekend uit het boek van Anne de Vries. Ook gaan we nog langs een oorlogsmonument vlakbij het centrum, de ijzeren man. Daarna lopen we door het centrum en doen onze boodschappen. Voor 12 uur zijn we bij de camperplaats in Wijster. Dit is een klein privé natuurgebied, waar je heel anders staat dan ergens anders. Het is een soort mini-bos met allemaal afzonderlijke plaatsjes. Morgen kunnen Joop en Marie naast ons staan. Wij blijven rustig in de schaduw tot de zon eindelijk is vertrokken. Vandaag was het nog warmer dan gisteren. Gelukkig koelt het 's avonds wel af, zodat we goed kunnen slapen.

Zondag 9 augustus:

Het is bewolkt en daarom niet te warm. We ontbijten buiten en genieten van de koelte. Rond 10 uur verzetten we de camper, zodat Joop en Marie ook nog bij ons op het plekje kunnen staan. Net over 11 uur arriveren Joop en Marie. We drinken koffie en zitten heerlijk in de schaduw. Vandaag is het iets beter dan gisteren. Vandaag begon de warmte pas later en er staat een windje, die het lekker houdt. We zitten tot 11 uur buiten en gaan dan naar bed. We hebben last van muggen, die ons Lek prikken.

Maandag 10 augustus:

Als we opstaan is de lucht alweer blauw, dat betekent weer een warme dag. Na het ontbijt fietsen we een rondje over het Commissaris Cramerpad, dat uitgeroepen is tot het mooiste fietspad in Drenthe. Onderweg eten we een boerenijsje onderweg in Kraloo. Als we om 1 uur weer op de camperplaats komen is het alweer behoorlijk warm. Iedereen zit uitgeteld naast de campers. We eten een hapje en doen de hele middag niet veel meer.

Dinsdag 11 augustus:

Vandaag gaan we weer naar huis. We ontbijten en pakken de boel in, nemen afscheid van Joop en Marie, lozen en vertrekken. Het was een gezellige afsluiting van onze vakantie in Nederland.

We hebben in deze vakantie maar 650 km gereden.