Duitsland Zomer 2018

Vrijdag 13 juli 2018:
We vertrekken tegen 5 uur, nadat Rex thuis is gekomen van zijn werk en heeft gedoucht. We rijden vandaag naar Mönchen Gladbach, waar we op de camperplaats bij het slot overnachten. Het is er niet druk. In de hoek zitten een aantal jongeren bij een campingtafel. Ze maken wat lawaai, maar daar hebben wij geen last van. Er komen 3 auto's waarvan de eigenaren gaar vissen en na kwart over 10 komt er nog een auto met een caravan, die ook blijft overnachten. Wij gaan naar bed en horen niet dat de jongeren vertrekken.
Zaterdag 14 juli:
We staan op als we wakker worden , eten een broodje en vertrekken. We gaan vandaag door naar Meckenheim, waar we Els en Loek treffen. Onderweg stappen we om te lunchen en de laatste 80 km rijden we over secundaire wegen. We zien nu veel meer van het mooie landschap. We komen over goede wegen, alleen is het een stuk smaller in de dorpjes, waar de huizen veel dichter tegenover elkaar staan. Voor 4 uur zijn we op onze bestemming. Bij Meckenheim zijn 2 camperplaatsen dicht bij elkaar (Niederkirchen en Meckenheim). Els en Loek staan op de camperplaats bij de tennisbanen en wij gaan naast hen staan. De stroom is nu gratis, omdat de automaat kapot is, maar we staan wel midden in de zon. Tegen de avond wordt het gelukkig wel een beetje koeler en wij maken voor het eerst gebruik van onze airco.
Zondag 15 juli:
We zoeken naar een camperplaats richting Heidelberg, maar dat valt nog niet mee. We besluiten naar de andere camperplaats in Meckenheim te gaan, omdat daar meer bomen staan, zodat we minder last van de zon hebben. Na de lunch gaan Rex en ik een eindje fietsen. Als het echter begint te rommelen en te weerlichten boven de bergen besluiten we dat we omdraaien. Na 19,5 km komen we weer terug op de camperplaats. Het was een lekkere fietstocht en we hebben onze fietsjes goed kunnen uitproberen. Daarna drinken we koffie en het begint toch nog even te sputteren. De echte onweersbui komt niet echt op gang gelukkig. Na het eten lopen Rex, Loek en Els nog een rondje naar het dorp met de honden. Door het buitje is het lekker afgekoeld.
Maandag 16 juli:
Ik heb op de site meinwomo.net toch camperplaatsen in Heidelberg gevonden. We staan niet te laat op en rijden op tijd weg. We gaan eerst lozen bij de waterzuivering verderop en daarna rijden we door naar Heidelberg. We parkeren aan de Uferstrasse aan de Neckar, aan de overkant van het centrum. Daarna lopen we over de dichtsbijzijnde brug en verder langs het water in de schaduw van de bomen naar het centrum. Bij het busstation beginnen we aan het begin van de winkelstraat. Onderweg eten we op een terrasje en daarna lopen we weer verder. Ook beginnen daar de bijzondere gebouwen. Aan het einde komen we uit op het marktplein bij de grote kerk, waar allemaal kraampjes omheen staan. Even verderop heb je mooi uitzicht op de grote burcht, die op de heuvel staat. Een heel groot gedeelte bestaat uit ruine. Als we daarna weer bij de Neckar komen zien we de oude brug. De torens van de brug staan helemaal in de steigers. Langs het water komen we nog langs een gedeelte van de stadsmuur met torens. Dan steken we de rivier over en lopen via de andere kant weer terug naar de campers. Nu komen we over stukken gras en strandjes, waar veel mensen genieten van het mooie weer. Ook zijn er zwanen en veel ganzen aanwezig. Aangezien we niet kunnen overnachten op het plaatsje, waar we staan geparkeerd rijden we verder naar Eppingen. Dat is ongeveer een km of 45 naar het zuidoosten. Bij Eppingen nemen we de camperplaats aan de Gänsgartenweg. Ook vandaag is het weer een zonnige dag met hoge temperaturen. Samen met Els loop ik naar de supermarkt om broodjes te halen. We draaien een van de luifels uit en zitten rustig tot we gaan eten. Het jonge buurhondje van de Duitseres naast ons komt ondeugend langs. Het is een speels beestje van 5 maanden en hij loopt niet ver weg, odanks dat hij los loopt. Ook hebben ze nog een oudere hond van 8 jaar, maar die gromt naar Sascha. Uiteindelijk vandaag betrekt het vandaag en kijken we de film binnen af, die we aan het kijken waren. Daarna gaan we naar bed.
Dinsdag 17 juli:
Nadat we hebben ontbeten en de mannen de honden uit hebben gelaten lopen we het centrum van Eppingen in. Het is een oud historisch centrum met veel oude gebouwen. Alles wordt verder goed bijgehouden en een aantal huizen staan in de steigers om opgeknapt te worden. Er zijn verder best leuke winkeltjes, waar we rond kunnen neuzen. Daarna gaan we weer terug naar de camperplaats, waar we in de schaduw vertoeven. Als we willen gaan fietsen, betrekt het weer en gaat het waaien en onweren. Het koelt daarbij behoorlijk af, wat wel lekker is. Als de wolken echter weer weg zijn is het snel weer warm.  Nadat wij hebben gegeten komen er nog 2 Belgische campers, die ook komen overnachten. Ze zitten buiten te eten en hebben erg veel last van wespen. Wij hebben echter nog helemaal geen wesp gezien. Tegen 10 uur gaan we naar bed.
Woensdag 18 juli:
Nadat we hebben ontbeten gaan we weer verder naar Freudenstadt. Het is net even meer dan 100 km rijden, door het mooie Zwarte Woud. We nemen de camperplaats bij het zwembad en na de lunch gaan Rex en ik de omgeving verkennen op de fiets. We ontdekken waar we langs moeten naar het centrum en daarna kijken we nog bij het Schwarzwald center, een winkelcentrum, dat vlakbij de camperplaats ligt. Daarna eten we, zitten rustig in de schaduw en genieten van de avond.
Donderdag 19 juli:
Vandaag lopen we naar het centrum van Freudenstadt. De hoofdstraat is helemaal opgebroken. Helemaal middenin het centrum ligt een groot marktplein, dat omgeven is van winkels, die een een overdekte passage hebben met bogen, zoals je dat meer in Tsjechië ziet. Wij lopen overal rond en bekijken de winkels. Daarna lopen we weer terug naar de camperplaats. We doen nog even boodschappen bij de Aldi.
Vrijdag 20 juli:
We rijden vandaag weer verder naar Donaueschingen. De weg voert ons midden door het Zwarte Woud. In Dounaueschingen nemen we de camperplaats bij het sportgebied. Het weer slaat iets om en Rex en ik fietsen even naar het centrum om te kijken wat er allemaal te zien is. We fietsen middendoor het kasteelpark en zien dat je hier mooi kunt wandelen. In het centrum van Donaueschingen zijn leuke winkeltjes en we kijken even rond voor we weer terug fietsen. Sascha hebben we meegenomen aan de fiets. Als we terug zijn gaat het regenen. Na de bui en het eten lopen we nog door de kasteeltuin en door het sportcentrum, langs het bruggetje, waar je langs moet naar de serviceplaats, die een eind verderop is. Als we bijna weer terug zijn begint het wat te sputteren, maar het zet niet echt door.
Zaterdag 21 juli:
Vanmorgen lopen we naar het centrum, en gaan op zoek naar de bron, waar de Donaubach zijn oorsprong vindt. Die ligt net naast de kerk. De Donau wordt verder gevoed door de riviertjes de Breg en de Brigach. De Donau een van de langste rivieren in Europa, op de Wolga na. Hij is 2829 km lang en stroomt vanuit het Zwarte Woud (Duitsland) door Oostenrijk, Slowakije, Hongarije, Kroatië, Servië, Bulgarije, Roemenië, Moldavië en Oekraïne naar de Zwarte Zee. We bekijken de winkeltjes en eten bij een Italiaans restaurant. Als we bestelt hebben begint het te gieten. We bijven maar net droog onder de parasol, net als de andere mensen die hier zitten. Nadat we ons eten op hebben begint het wat droger te worden en gaan we terug naar de camperplaats. Gelukkig blijft het vrij droog en we komen niet echt heel erg nat bij de campers terug.
Zondag 22 juli:
We rijden vandaag door naar de Bodensee. Via Ludwigshafen en Uberlingen komen we in Meersburg waar we de camperplaats nemen. Het is nog maar net 12 uur, we eten een boterhammetje en lopen daarna naar het drukke centrum. Het stadje heeft een grote nog bewoonde burcht en de straten zijn vol met mensen. De winkeltjes zijn open en we lopen helemaal naar beneden naar de onderste straat. Daarna moeten we dan echter nog wel weer helemaal terug naar oven, wat voor Belle niet echt meevalt. Terug op de camperplaats zorgen we dat we eten krijgen en na de afwas begint het te gieten. Het is fijn dat het niet meer zo warm is als de afgelopen weken.
Maandag 23 juli:
We rijden door naar Ravensburg, dat bekend is door de Ravensburger spellen en puzzels. Ook hier is een camperplaats. Samen met Rex fiets ik weer naar het centrum om alvast polshoogte te nemen. Sascha gaat ook nu weer mee. In de stad zijn meerdere gilden aan het muziek maken en rondjes aan het lopen. Het is een drukte van jewelste, maar de winkels zijn eigenlijk allemaal dicht. Het is vandaag weer een stuk warmer en we zitten rustig in de schaduw. Bij de camperplaats staan bomen en struiken met rode en gele Mirabellen, die we plukken. Nadat we hebben gegeten zitten we nog een poosje buiten en kijken daarna nog even tv.
Dinsdag 24 juli:
Vanmorgen lopen we het centrum in. Ook nu hebben we de trommels van de gilden alweer gehoord. Het blijkt dat dit allemaal te maken heeft met het Rutenfest dat nu plaats vindt. Door de hele stad hangen vlaggen en lopen de muzikanten door de straten. Voor de winkels staan ze te spelen en ook gaan ze bv. bij de banken binnen spelen. Het is een hele happening met al die groepen muziek makende lieden, die in klederdracht rondlopen in de warmte met dikke wollen kniekousen en hoedjes aan en op. Wij winkelen ook wat tussendoor en zowel Loek als ik slagen voor een korte broek. Daarna lopen we weer terug naar de campers. Na de lunch gaan Loek en Rex nog naar de supermarkt om de laatste boodschapjes te halen voordat we straks kunnen BBQ-en. Rex fietst samen met mij nog even langs een aantal andere winkels en als we weer terug zijn zitten we rustig in de schaduw tot we gaan BBQ-en.
Woensdag 25 juli:
Vandaag gaan we weer verder. We gaan naar het Oosten naar Fűssen, waar we de camperplaats willen nemen. Het wordt vandaag nog warmer dan gisteren. Het weer lijkt in Europa wel helemaal van slag, want we hebben nog nooit zoveel warmte achter elkaar gehad, zowel in Nederland als in Duitsland niet. We zijn rond 1 uur in Fűssen, waar we de camperplek bij de winkels nemen. Er zijn zelfs 3 plaatsen achter elkaar langs de weg. Wij nemen de middelste. De laatste (plek 1) is voorzien van een toiletgebouw met douches, waar ook wij gebruik van mogen maken. We eten een broodje en lopen daarna langs de winkels. Daarna drinken we koffie in de schaduw onder de luifels. Het is vandaag weer erg warm. Nadat Els en Loek nog even langs de dierenwinkel zijn gelopen fietsen wij nog even naar het centrum. Daarna fietsen we nog de andere kant op en vinden een droog meer, waar volgens ons de Forrgensee zou moeten zijn. Het meer staat bijna helemaal droog. Alleen in de verte zien we nog wat water. Raar om te zien. Het meer heeft de laagste waterstand bereikt sinds 60 jaar. We fietsen vervolgens terug naar de camperplaats en zorgen ervoor dat we wat te eten krijgen. Tegen 9 uur volgt er een onweersbui, die maakt dat we naar binnen moeten.
Donderdag 26 juli:
We lopen met z'n allen naar het centrum van Fűssen. Dit is tot aan het begin van het centrum ongeveer anderhalve kilometer. In het centrum is het weer gezellig druk. Ook schijnt de zon weer behoorlijk vandaag. We lopen even door naar de Lech, die door het stadje stroomt. Ook shoppen we goed bij een schoenenzaak, die allerlei aanbiedingen heeft. Onderweg komen we ook een buschauffeur van Snelle Vliet reizen tegen, waar we gezellig mee staan te praten. Hij vertelt dat de stuw van de Forgensee kapot is en dat de sanenring van de dam de reden is dat het meer droog staat. We kijken daarna nog naar een leuk restaurantje, maar die vinden we niet echt. Als we echter weer bijna terug zijn bij de camper staat er een bus met gegrilde kippetjes bij de Edeka. Daar nemen we dus kip met frietjes mee, die we bij de camper lekker oppeuzelen. Daarna zitten we nog in de schaduw te genieten van de rust. Nog even naar de winkel, voor broodjes en nog wat andere boodschapjes en dan hebben we het wel weer gehad voor vandaag. Uiteindelijk krijgen we nog een onweersbui en proberen via internet nog tv te kijken. Dit lukt echter niet echt goed.
Vrijdag 27 juli:
Vandaag rijden we het begin van de Romantische Strasse. Eerst zien we het mooie kasteel Neu-Swanstein bij Hohenschwangau langs de route en dan rijden we via mooie weggetjes door een mooi landschap langs Rottenbruck en Schongau en uiteindelijk nemen we de camperplaats in Landsberg am Lech. Rex en ik fietsen alvast door het centrum om dat even te verkennen. Er zijn mooie torens met poorten bij het marktplein en we komen bij de Lech, waar een kunstmatige waterval is gecreëerd. Ook komen we langs het zwembad met mooie ligweiden. Daarna is het even zoeken waar Sascha het water in kan bij de Lech. Overal is het erg steil, maar uiteindelijk kan ze toch even met haar poten in het water. Ondertussen bouwen ze een heel dinopark op de parkeerplaats naast de onze. Eerst kunnen we alles nog goed in de gaten houden, maar later komt er een groot hek voor, zodat we niks meer kunnen zien. We zitten 's avonds buiten en zien de maansverduistering, die de rooie maan heet. Het is echter niet zo mooi rood als op de foto's op internet.
Zaterdag 28 juli:
Vandaag lopen Rex, Els en ik naar het centrum. Loek blijft thuis met Belle. Het lopen gaat steeds slechter. We lopen over het marktplein, waar nu een marktje is. Daarna lopen we via de Lech weer terug. Ook nu gaat Sascha in het water, eerst bij het zwembad, waar een klein stroompje is en daarna nog even onder bij de Lech. Ook Els is onder de indruk van de waterval, die met veel kracht naar beneden dendert. Ondertussen is het dinopark open en wordt het al druk bezocht door mensen met kinderen. Dit gaat de hele middag zo door tot aan etenstijd. Het is vandaag een stuk bewolkter en ook niet meer zo warm als gisteren. Alleen als de zon even tevoorschijn komt is hij wel gelijk warm. Na de lunch fietsen Loek en Rex even naar de winkel om boodschappen te doen en ook gaat Rex met mij naar de winkel. Tegen 6 uur eten we bij het restaurant dat vlak tegen de parkeerplaats aan ligt. Het waait nog steeds behoorlijk, maar het is nog steeds droog. Na het eten gaan Rex samen met Els en Loek nog een stuk langs de Lech met de honden.
Zondag 29 juli:
We rijden vandaag weer verder langs de route van de Romantische Strasse naar het noorden naar Donauwörth. Ook vandaag is het een warme dag. In Donauwörth staat de camperplaats behoorlijk vol. We staan daarom eerst in de volle zon. Gelukkig vertrekt er een van de campers die onder de bomen tegen het dijkje aan staan. Els en Loek kunnen dan in de schaduw staan. Samen met Rex en Sascha verken ik het stadje, waar we 5 jaar geleden ookal geweest zijn. We lopen ´s avonds nog een stuk langs het water. Belle loopt weer redelijk mee, ook al is het zeker niet snel meer. Daarna zetten we de campers zoveel mogelijk open, zodat de warmte er uit kan.
Maandag 30 juli:
We worden gewekt door Loek, omdat de plaats naast hun vrij is gekomen. Ook wij staan nu in de schaduw van de bomen. Samen met Rex ga ik eerst het stadje in. Wij fietsen eerst langs de winkels aan de rand van de plaats, daarna gaan we het centrum in. Een winkel heeft behoorlijke uitverkoop en Rex koopt een aantal shirtjes. Als we terug komen gaan Els en Loek lopend de stad in terwijl wij op de honden passen. Ook Loek slaagt nog voor een korte broek in de door ons getipte winkel. Daarna gaan Loek en Rex nog boodschappen doen op de fiets bij de Lidl. Na het eten zitten we nog buiten tot we naar bed gaan.
Dinsdag 31 juli:
We rijden door naar Feuchtwangen. Onderweg komen we langs Dinkelsbuhl, wat er uit ziet als een heel mooi stadje. Nu is het echter veel te warm en we rijden er alleen langs. In Feuchtwangen staan we op de camperplaats naast het openluchtzwembad. Ik ga lekker zwemmen in het zwembad. Het kost maar 3 euro en er is een plas, een babybadje, een groot banenbad en een bad met een brede glijbaan. Het is echt heerlijk verkoelend met dit warme weer.  Daarna BBQ´en we en we zitten tot laat buiten.
Woensdag 1 augustus:
Els en Loek gaan vandaag verder, omdat ze zondag thuis willen zijn. Wij blijven nog lekker staan. Fietsen´s morgens het stadje in en ´s middags ga ik weer lekker zwemmen in het zwembad. Het is een heerlijk rustige dag.
Donderdag 2 augustus:
Vandaag rijden we verder. Bij Rothenburg maken we een stop en bekijken het plaatsje voordat het al te warm is. In Rothenburg lopen allemaal Chinezen, die met bussen vol worden aangeleverd. Wij bekijken het hoognodige en rijden daarna weer verder naar Kűlsheim, waar we de camperplaats nemen. We kunnen hier ook tegen de bomenrand aanstaan en genieten van de schaduw. Onderweg zijn we een grote Hymer camper gepasseerd, die langs de weg stil stond. Aan de andere kant van de weg stond een ziekenwagen en wij kregen de indruk dat de man in de camper waarschijnlijk niet goed was geworden, zodat hij niet verder kon rijden. Als we echter even nadat wij gegeten hebben nieuwe buren krijgen op de camperplaats blijken het deze mensen te zijn. Dat ze stil stonden lag gelukkig niet aan het feit van de man net goed was geworden, maar dat de camper ermee op hield. De mensen van de ambulance vroegen op het moment dat wij langs kwamen of ze hulp nodig hadden. Ze zijn daarna afgesleept naar een garage en daar is geconstateerd dat de dieselslang eraf was geschoten. Na ruim twee en een half uur konden ze weer verder. Nu wilden ze alleen maar rust en schaduw. We staan hier net naast de kerk en het slot, dat wordt gebruikt voor gemeentelijke diensten. Wij lopen Kűlsheim door en zien een heleboel bronnen (fonteinen). Het blijkt dat dit een plaatsje is met een stuk of 16 bronnen. Wij appen naar Els en Loek waar we zitten en krijgen te horen dat zij al thuis zijn. Het ging vanmorgen helemaal niet goed met Belle. Ze wilde niet opstaan, niet eten en niet drinken. Ze zijn toen linearecta naar huis gereden en naar de dierenarts gegaan. Na een scan is er een gezwel aan de mild geconstateerd en aangezien Belle nergens meer op reageerde hebben ze haar in laten slapen.
Vrijdag 3 augustus:
Na het ontbijt lopen we nogmaals door het stadje en bekijken de bronnen. Sascha loopt door elke bron, die dicht bij de grond is. Ze vindt het heerlijk om met haar poten door het koele water te lopen. We vragen bij de info en krijgen een kaartje met alle 16 bronnen erop. We hebben de meeste al gezien blijkt. Onderweg plukken we nog perziken. Terug bij de camper ga ik nog alles plukken op het veldje net onder ons. De mensen van de grote Hymer zijn inmiddels weer terug. Ze moesten nogmaals naar de garage, omdat de ruitenwissers midden op de ruit bleven stilstaan. Ik schil appels en kook appelmoes van een aantal appels uit Donauwörth. Daarna houden we ons rustig in de schaduw. Het is weer een warme dag vandaag.
Zaterdag 4 augustus:
We rijden door via Wertheim, waar we bij Erwin Hymer World nog een paar dingetjes voor de camper kopen. Daarna rijden we naar Bad Camberg, waar we eerst boodschappen doen en vervolgens bij de camperplaats zien dat het helemaal vol staat. Ook in Selters zijn we te vroeg, omdat eerst de zwembadgasten vertrokken moeten zijn. Daarna rijden we door naar Villmar, waar we een leeg terrein aantreffen, waar we in de schaduw kunnen staan en we goed kunnen slapen. Na ons komen nog een camper en een camperbusje. We lopen na het eten nog even langs de Lahn, waar we direct naast staan. Sascha kan nog even het water in en koelt zo nog even af.
Zondag 5 augustus:
Aangezien er niks te doen is in Villmar gaan we door naar Mendig. Els en Loek zijn hie rop de heenweg geweest en waren er zeer lovend over. In Mendig kunnen we in ieder geval gratis in de schaduw staan. In de omgeving zijn allerlei musea te bezoeken over vulkanen. Van Lava-Dome tot Vulkanwerkstatt zijn te bezoeken. Helaas kunnen wij met de hond alleen in het naast de camperplaats gelegen terrein, waar wat werktuigen staan uitgestald. Het plaatsje stelt weer niks voor, er zijn geen winkels en het is een dooie boel.
Maandag 6 augustus:
Vandaag gaan we maar weer verder. We kiezen voor Bad Neuenahr-Ahrweiler, wat een mooi plaatsje moet zijn. Ook staan er bomen op de foto van de camperplaats een de Sankt Pius Strasse , dus we hebben goede hoop dat er weer schaduw is. Omdat het nu weer elke dag warmer wordt, dik boven de 30 graden is dit wel erg fijn. Als we binnendoor zijn gereden en aangekomen zijn in Bad Neuenahr zien we dat er inderdaad bomen staan op de camperplaats. Helaas is er verder geen service paal, maar we hebben eigenlijk verder niks nodig en morgen gaan we toch naar huis. We fietsen naar Bad Neuenahr, wat een leuk plaatsje is met ook een aantal winkels. De fietsroute is langs de Ahr, die alle twee kanten oploopt en onder de bomen doorloopt. We eten wat bij een restaurant en fietsen daarna weer terug naar de camper. Nadat het minder warm is fietsen we in de avond ook nog de andere kant op naar Ahrweiler. Dit blijkt een mooi ommuurd stadje te zijn met veel eettentjes. De markt zit vol met mensen en het is er erg gezellig met veel mooie oude huizen. Nadat we weer terug gefietst zijn over de fietsroute zitten we nog voor onze camper tot we naar bed gaan. Onze buren lopen langs en vertellen ons dat ze morgen naar Zeeland gaan, om daar hun vakantie door te brengen.
Dinsdag 7 augustus:
Vandaag is het onze laatste dag. Ik haal alvast de bedden af en we rijden nog langs de Lidl om de flesjes en blikjes in te leveren. Daarna rijden we over de snelweg naar huis. Onderweg hebben we een paar files, maar al met al valt het allemaal erg mee. Tegen half 3 zijn we thuis. Het was een leuke, rustige, warme vakantie. We hebben in totaal 1910 km gereden.