Zomer 2021  Vakantie in Nederland

Omdat we ook dit jaar nog last hebben van de coronamaatregelen kiezen we er weer voor om deze zomer in Nederland te verblijven.

Vrijdag 30 juli 2021:
We vertrekken zodra Rex thuis komt van zijn werk. We rijden vandaag naar Huissen, omdat we zeker weten dat daar plaats is als we niet al te vroeg aan komen. Tegen 5 uur zijn we ter plekke. Het is vandaag wisselvallig weer. Het zonnetje maakt af en toe plaats voor een bui. Na het eten lopen we nog even door Huissen. Ze zijn de markt nog aan het afbreken en de winkels zijn nog open. Er zitten veel mensen op de terrasjes, Wij kijken nog een film als we terug komen bij de camper en gaan daarna naar bed. Het waait hard vanavond, de camper schudt aardig heen en weer.

Zaterdag 31 juli:
Na het ontbijt vertrekken we. Het is koud en regenachtig. We gaan vandaag naar Doetinchem ook weg. Als we daar aankomen vertrekt de enige camper die er stond. Al snel komen er weer nieuwe campers bij en als wij rond half 1 stad in lopen staan alle 6 de pekken al helemaal vol. Ook staat er al een camper op de gewone parkeerplaats. We vinden een paar caches in het centrum, doen inkopen bij de ANWB, worden af en toe nat door de regen en eten een ijsje. Daarna gaan we terug naar de camperplaats, die ongeveer 200 meter van het centrum afligt. Om kwart voor 3 begint het harder te regenen. Gelukkig zitten wij dan droog binnen. Nadat de zon weer is gaan schijnen lopen we nog de andere kant op, langs de pannenkoekenboot, het haventje van de Oude IJssel en naar het industrieterrein verderop. Als we weer terug komen eten we en na de afwas kijken we nog tv.

Zondag 1 augustus:
Na het ontbijt gaan we op de fiets een rondje cachen en langs een minibieb. Vanmorgen zou het droog blijven. Als we om 1 uur weer bij de camper terug zijn kunnen we nog net een broodje eten voordat het begint te regenen. We hebben vanmorgen 12,8 km gefietst. Het blijft best een poos regenen. Als het om 4 uur weer droog is, gaan we nog een stuk wandelen. Tegen half 6 komen we weer thuis. Het is ondertussen weer even gaan regenen. Daarna schijnt de zon weer. Na het eten lees ik nog even, terwijl Rex oefent op de guitalele.

Maandag 2 augustus:
Vandaag gaan we bijna 15 km verder naar camperplaats “De Bronckhorst” in Zelhem. Deze camperplaats is afgelopen week pas geopend en de eigenaar heeft een distilleerbedrijf. De whisky is naar de dwergkoeien genoemd, Dahomey Dutch Whisky. De koeien komen uit Afrika. De ene stier wordt binnenkort geslacht, zodat er metworst van kan worden gemaakt. De andere moet de twee koeien bevruchten, zodat er volgend jaar jonge kalveren rond lopen. Verder staan er nog geiten uit Hongarije in de wei met lange, gekrulde horens, het Rackaschaap. Na de lunch maken we een fietstocht door de bossen, waar een hele serie caches ligt. Het waren allemaal wiskundepuzzels die je thuis al kon oplossen. In totaal is deze serie 128 caches groot. Wij loggen er vandaag 39. Onderweg kopen we nog eieren bij een boer langs de weg en verderop komen we mensen voor de tweede keer tegen Zij doen dezelfde cacheserie, alleen dan in de goede richting. Wij doen ze precies andersom. De eerste keer waren zij op de helft en nu zijn ze bijna klaar. Even verderop wordt Sascha aangevallen door een herdershond, die over het hek heen springt. Gelukkig valt alles mee en krijgen we een pot jam mee voor de schrik. Rond half 6 zijn we weer bij de camper terug. Vandaag was het de hele dag droog. Soms was het bewolkt en soms brak de zon door. Een goede dag om te fietsen dus. Na het eten kijken we nog tv.

Dinsdag 3 augustus:
Vanmorgen zitten we rustig bij de camper. We kletsen gezellig met alle buren en ik was de handdoeken uit. Vanmiddag fietsen we naan Zelhem, waar we 7 caches loggen en boodschappen doen in het gezellige plaatsje. Ook vandaag is het draag en een goede temperatuur om te fietsen.

Woensdag 4 augustus:
’s Morgens is het nog fris buiten. We ontbijten daarom binnen in de camper. Vanmiddag zal het volgens de voorspelling gaan regenen, daarom gaan we vanmorgen nog een stuk fietsen, zodat we nog een stuk van de wiskunde trail “de uil” hebben gedaan. Nu hebben we al 39 + 15 = 54 van de 127 stuks gedaan. Het is vandaag lekker zonnig. Ook in de middag krijgen we niet de voorspelde onweer. Na de lunch fietsen we nog even Zelhem in en slagen nog voor een jurkje voor mij en 3 broeken voor Rex. We zitten nog tot half 8 buiten. Dan begint het frisser te worden en gaan we naar binnen. Ondertussen zijn er al 6 van de 10 camperplaatsen bezet en is het een gezellige boel.

Donderdag 5 augustus:
Rond kwart voor 9 staan we op, ontbijten en zijn startklaar. Na nog uitgebreid met de beide buren te hebben gekletst en geloodst te hebben vertrekken we uiteindelijk om half 11. We zijn snel op de plaats van bestemming in Hengelo (Gelderland). Om half 12 beginnen we met gesmeerde broodjes aan onze uitdaging van vandaag. Rond kwart over 3 begint het ineens keihard te regenen. We schuilen onder de bomen met onze regencapes aan. Ondertussen komt er nog een aardige meneer bij ons schuilen. Hij woont in de buurt en was een rondje aan het fietsen. Daarna wordt het weer droog en zonnig en gaan we weer verder. Vandaag hebben we uiteindelijk 41 caches van de serie gelogd. Dan is het al rond half 5 en fietsen we terug naar Hengelo naar de camper. Onderweg in Hengelo loggen we nog 2 caches van de serie. We eten in het centrum van Hengelo en komen daarna weer terug bij de camper. Uiteindelijk missen we nog 15 van de hele serie, maar we gaan nu even niet meer verder. Dat komt een andere keer wel weer.

Vrijdag 6 augustus:
We rijden na het ontbijt naar het Centrum van Hengelo. Vandaar fietsen we langs de laatste caches van de serie en de bonus. Hier staan we een poos met de vrouw van de co te praten. Verder lopen we door het centrum en kijken winkels. Ik slaag nog voor een leuke rok. Daarna rijden we naar Ruurlo naar camping Tamaring en nemen onze rust de rest van de middag. Deze groene camping is uitermate geschikt voor mensen met kleine kinderen. Er is een kinderbadje vooraan en er staan allemaal fietsjes en er is een natuurspeeltuin.

Zaterdag 7 augustus:
Vanmorgen fietsen we vanaf de camping naar het dorp. Er zijn 2 labcache-series met bonus, ik heb boeken bij me om te ruilen bij de minibieb en we gaan weer op zoek naar leuke winkeltjes. Helaas is de minibieb niet te vinden, maar we komen onderweg wel pruimen tegen. We hebben Ruurlo enkele malen doorkruist en kibbeling gegeten bij de viskraam. Om kwart voor 2 zijn we klaar met lozen en vullen bij de camping en begint het te regenen. Wij rijden verder naar Haaksbergen, waar we bij Henk Pen campers overnachten. In de middag begint het weer te regenen.

Zondag 8 augustus:
We fietsen door Haaksbergen. Vannacht heeft het behoorlijk geregend en daarom kiezen we ervoor om niet de route door het bos te nemen. We komen bij de stoomtrein bij het museum. Later als we op de markt komen is het daar superdruk met motoren. Er staan Wens Ambulances en er wordt een motorrit gereden en er is een eerbetoon aan Kees Veldboer, de grondlegger van de Wens Ambulances, die vorige week op 62 jarige leeftijd is overleden. Het is een tweedaagse evenement “Rijden voor Geluk”. Het is indrukwekkend om te zien, de toespraak, het applaus en de stilte, de terminaal zieke mensen in de bedden en de grote hoeveelheid motoren, die daarna in kolonne vertrekken voor hun toertocht. Daarna fietsen wij nog rond en doen een paar boodschapjes.

Maandag 9 augustus:
We rijden vandaag door  naar Oele bij Hengelo (Ov). Het weer is wisselvallig. We staan op camperplaats Eulerhook die bij een boerderij is gelegen. Eerst was ik onze handdoeken en wat t-shirtjes uit en na de lunch pakken we de fiets. Even voor Oele is een watermolen. Ook daar ligt een cache. Dan fietsen we verder naar het industrieterrein van Hengelo. Als we weer onder de snelweg door terug fietsen krijgen we een buitje op ons hoofd. Gelukkig is de was zo goed als droog als we weer bij de camper terug komen. Er zijn best veel mensen op deze camperplaats. Ze zitten gezellig onder het afdakje.

Dinsdag 10 augustus:
Vandaag gaan we weer verder naar Borne, waar een camperplaats is bijna middenin het oude dorp. Het was even zoeken en waarschijnlijk was het mooie plekje daarom nog vrij. Lopend doen we boodschappen bij de Lidl. Daarna lunchen we, lopen richting centrum, terwijl we onderweg langs 2 plekjes van de lab-cache “Oud Borne” , de NH kerk en de Pellenhof aandoen. Daarna wordt het steeds donkerder en frisser en besluiten we langs de camper te lopen om een jasje aan te doen. Als we bij de camper komen begint het te gieten en blijven we binnen tot de bui voorbij is. Dan gaan we stad in en komen we weer een leuk winkeltje tegen, waar ik een jurkje scoor. Via de andere 3 plekjes van de lab-cache, te weten het Bussemakers huis, de Kloppenkamer en het Mariakapelletje gaan we weer terug. Na de thee pak ik de fiets en ga nog even lans een aantal struikelsteentjes om wat informatie te verzamelen voor een multi-cache en een boodschap bij de Aldi te doen.

Woensdag 11 augustus:
Vandaag is het markt in Borne. Nadat we eerst een rondje hebben gefietst hebben, lopen we over de markt en door het centrum. Na de lunch fietsen we naar een minibieb en scoren nog een aantal caches. De bonus van de lab-cache kunnen we niet vinden en de multi over de struikelsteentjes heb ik ook nog niet helemaal opgelost. Na contact met beide co’s kom ik echter tot de oplossingen en scoren we deze beide nog na het avondeten. Vandaag is het de hele dag zonnig en warm. Morgen wordt het nog warmer en ontmoeten we Joop en Marie en Els en Loek op de volgende camperplek.

Donderdag 12 augustus:
Nadat we hebben ontbeten en de laatste boodschappen hebben gedaan vertrekken we naar Reutum naar camperplaats Eikenhof, waar we Joop en Marie en Els en Loek treffen. Als we arriveren zijn Joop en Marie net ter plaatse. We drinken koffie en eten daarna elk bij zijn eigen camper een broodje. Vandaag is het erg zonnig. Els en Loek komen rond 2 uur aan. We zitten gezellig in de schaduw bij te praten onder het genot van een drankje en een hapje. De tijd vliegt, want voordat we het in de gaten hebben is het alweer etenstijd. Na het eten gaan Els, Loek en Rex nog een rondje lopen met de honden. Daarna zitten we nog tot laat bij Joop en Marie onder de luifel. Het is helemaal niet koud vanavond.

Vrijdag 13 augustus:
Nadat Els en Loek hun ronde hebben gewandeld met Indy, fietsen we met z’n allen naar Ootmarsum. Ootmarsum is een gezellig kunststadje in Twente, waar veel winkeltjes en terrasjes zijn. Net na het middaguur en 9 km fietsen komen we daar aan. We eten een hapje en lopen daarna door de knusse straatjes. Zowel Marie als ik scoren leuke kledingstukken. Na ons rondje door het stadje fietsen we langs een andere route terug naar de camperplaats. We moeten eerst omhoog de Kuiperberg op en gaan daarna een lang stuk naar beneden, via Reutum, waar we afslaan. We eten en zitten daarna bij Els en Loek onder de luifel te genieten van de mooie avond.

Zaterdag 14 augustus:
Vandaag gaan we met z’n allen naar de Weerselose markt. Deze markt is een landelijk bekende rommelmarkt. Els en Loek lopen na hun ronde met Indy gelijk door en wij fietsen samen met Joop en Marie ook die kant op. We wachten voor de ingang op Els en Loek en gaan dan naar binnen. Tot bijna 2 uur drinken we koffie, kijken rond en eten wat en gaan daarna weer terug naar de camperplaats. De dag is begonnen met een stralend blauwe lucht, is veranderd in zeer bewolkt en is weer zonnig als we weer terug zijn. We zitten nog gezellig bij elkaar tot iedereen gaat eten. Iedereen is best moe en we brengen de avond elk in de eigen camper door.

Zondag 15 augustus:
We zorgen dat we startklaar zijn om te vertrekken. Els en Loek lopen nog een ronde met Indy en wij drinken koffie met Joop en Marie. Daarna vertrekt iedereen. Joop en Marie gaan naar huis, Els en Loek gaan naar Duitsland en wij rijden door naar het Noorden naar Hardenberg. In Hardenberg is de camperplek echter vol en we rijden via Gramsbergen door naar Coevorden, waar we de camperplek bij de Lidl nemen. Deze 4 plekken zijn helemaal leeg en het zonnetje is erg warm. Nadat we eerst boodschappen hebben gedaan zitten we vervolgens in de schaduw. Daarna lopen we de stad in, want het is koopzondag. De kasteelmarkt, die vandaag zou zijn is afgelast vanwege corona. We eten voor de camper in de schaduw en zitten nog buiten tot het te koud wordt.

Maandag 16 augustus:
Na het ontbijt gaan we naar Emmen. Het regent behoorlijk, maar als we vertrekken is het droog. Als we in Emmen aankomen drinken we eerst koffie met appeltaart. Het begint ineens hard te regenen. Als de bui voorbij is lopen we door het oude dierenpark. Het draagt nu de naam Rensenpark en is vrij toegankelijk. Het is een creatieve ontmoetingsplaats voor kunst, cultuur en innovatie. Een theaterschool, een paar ateliers, een filmhuis en een escaperoom zijn o.a. aanwezig. Het park is open van 9 tot 21 uur. Het is leuk om doorheen te lopen. Rond 12 uur zijn we weer terug bij de camper en eten een broodje. Na een behoorlijke regenbui lopen we rond half 2 naar het centrum om te cachen en te winkelen.

Dinsdag 17 augustus:
Als we wakker worden is het droog. Na het ontbijt fietsen we naar het centrum waar de Vlindermarkt is. De Vlindermarkt is een braderie annex rommelmarkt. Door het hele centrum van Emmen staat de kraampjes en is het gezellig druk. Rond 12 uur eten we een broodje in de camper, daarna pakken we de fiets weer en gaan we naar Mega-Camp, een kampeerwinkel in Emmen. Na wat spulletjes te hebben gekocht fietsen we nog een cache rondje. De hele middag blijft het droog. Als we terug komen bij de camper nemen we koffie met appeltaart.

Woensdag 18 augustus:
Vandaag rijden we naar Meppel. Onderweg regent het, maar al voordat we in Meppel zijn is het droog. Er is nog plaats op de camperplaats bij de haven. Rex leegt de wc en we drinken koffie. Na de lunch fietsen we naar het Wilhelminapark, waar we gaan cachen. Ook fietsen we langs de beelden van Meppel. We komen een ouder echtpaar tegen die ook aan het cachen is. Zij komen uit Almere, hebben ene camper en liggen nu met hun boot in Meppel. Als we boodschappen bij de Lidl hebben gedaan fietsen we terug naar de camper. Onderweg zien we de man die aan het cachen was op zijn boot langs de weg, waarlangs wij fietsen. We maken nog even een praatje, fietsen naar de camper en eten een ijsje. Ook vandaag is het lekker weer. De zon is er bij tijd en wijle en het is helemaal niet koud. Op de camperplaats is het best druk. Hannes op klompen staat met zijn zoontje en de hond aan de overkant en maakt gezellig een praatje. De geo-cacher uit Almere komt op de camperplaats gebruik maken van het sanitair. Dat is ook voor mensen uit de haven. Rex speelt net op zijn guitalele.  De man blijft gezellig staan praten en vertelt dat hij ook gitaar speelt. Hij heeft een gitaar zonder klankkast bij zich op de boot.

Donderdag 19 augustus:
Het is aan het miezeren. Wij lopen door het centrum van Meppel. Het is markt en er zijn gezellige winkelstraatjes.  In de HEMA kom ik Hannes tegen met zijn zoontje. Rex staat buiten te wachten met Sascha. In de HEMA is een hond niet welkom. We doen nog boodschappen bij Albert Heijn en daar ziet Rex de mensen uit Almere weer. De man wil langs komen om zijn gitaar aan Rex te laten zien. Wij hebben op de markt een hele zak vol aardbeien gekocht (anderhalve kilo), waarvan we er een paar later op een beschuitje doen tijdens de lunch. Heerlijk genieten! Na de koffie fietsen we nog een stuk en kunnen we nog wat vragen van de labcaches scoren. De rest en de bonus moeten we een andere keer maar afmaken. Op  de terugweg spreken we af bij de boot “De dolfijn” met de mensen uit Almere. Vanavond komen ze bij ons op de koffie. Henk, laat Rex zijn gitaar zien en we kletsen gezellig over geo-cachen, muziek, Henk speelt ook accordeon, en van alles en nog wat. Rond 9 uur vertrekken ze weer naar hun boot.

Vrijdag 20 augustus:
We rijden door naar Zwolle. Als we aankomen drinken we koffie. Na de lunch gaan we fietsen. We doen nog een paar boodschapjes bij Albert Heijn en komen later langs de ANWB, waar ze leuke aanbiedingen hebben. Het zonnetje komt er nog bij kijken. Als we weer op de Turfmarkt komen, komt er nog een volkswagenbusje bij. De bus sie voor ons stond gaat weg en zo staan we met z’n zessen. Verderop in de rij staat de Indo uit Katwijk, die we vorig jaar in Gouda hebben ontmoet. We zitten nog lekker buiten, want het blijft mooi weer.

Zaterdag 21 augustus:
Na het ontbijt fietsen we Zwolle in. Nadat we een stukje door het centrum hebben gelopen, zetten we de fietsen op het meerminnenplein in de bewaakte fietsenstalling. Overal zien we bordjes staan met verboden voor honden, maar wij hebben Sascha wel bij ons. We verzamelen 2 labcaches en kopen gegrilde kippenpootjes op de markt. Daarna gaan we naar de camper om er elk een op te eten. Ik bereken de bonuscache van de ene lab-cache en in de middag doen we nog een rondje langs de parken. We eten nog een soft ijsje en Sascha krijgt een ijsje van de ijscoman. We fietsen nog even langs de Lidl en de Albert Heijn voor een paar boodschappen. Daarna bak ik aardappeltjes voor bij de kippenpootjes. Het is weer een aangename dag en we zitten nog een poos buiten.

Zondag 22 augustus:
Vannacht heeft het goed geregend. Als we wakker worden miezert het een beetje. We rijden verder aar Eerbeek. Dit is wel 55 km ver, een lange trip voor deze vakantie. Als we geloosd hebben rijden we verder naar het oude station, waar nog niemand staat. We staan direct bij het spoor e daar kot meerdere keren per dag de stoomtrein langs. We drinken koffie en gaan dan een ronde van 10 km fietsen langs Loenen en weer naar Eerbeek. Vanmiddag zou het weer slechter worden, dus we genieten nog even van het droge weer. Bij de camper eten we het laatste kippenpootje op en daarna lopen we nog even langs de winkels in Eerbeek, net om de hoek van de camperplaats. Als we terug komen begint het te regenen. Het wordt daarna toch ook weer snel droog. We merken dat de voorspellingen elke keer veel slechter zijn dan het weer wat wij hebben. De zon komt er af en toe nog door.

Maandag 23 augustus:
Ook vandaag gaan we weer fietsen. We gaan nu de andere kant op. Hier in de buurt is het echt een geocache paradijs, dus we hebben genoeg te doen. Gisteren hebben we er 19 gelogd en vandaag 15. Het weer is lekker en het zonnetje komt er 's middags steeds meer bij. Ook in de middag maken we nog een rondje. We gaan nu net over het Apeldoorns kanaal heen, vanmorgen zijn we daarvoor gebleven. Ook hebben we nog een boodschapje gedaan bij de HEMA, waar onze buren van de camperplaats aan het werk waren. Dit zijn mensen van dik over de 70 en zij vallen wel eens in in een van de winkels van hun zoon. Nu was er iemand afwezig, vanwege een overlijden en hun zoon was op vakantie. Nadat we terug komen zitten we nog in de schaduw voor onze camper. Bij de Welkoop aan de overkant is het een komen en gaan van klanten. Het is echt een goed lopende zaak zo te zien.

Dinsdag 24 augustus:
Na ons ontbijt maakt Rex nog een praatje met onze buurman. De buurvrouw is jarig vandaag, ze is 77 geworden. Wij vertrekken daarna. We rijden eerst naar de loosplaats even verderop, daarna tanken we en rijden naar Elden, waar we peren plukken in het perenlaantje. Daarna gaan we door naar huis. Voor 12 uur zijn we thuis. We hebben deze vakantie maar 500 kilometer gereden.