Gramsbergen 2019

Weekend 17 - 19 mei 2019:

Vrijdag 17 mei:
We rijden weg zodra Rex thuis is. Henk en Ria komen ook naar Gramsbergen. Ze passen zaterdag op Sascha, terwijl wij naar de Algemene ledenvergadering gaan van 't Hooge Holt. Als we aankomen zijn zij er al. We gaan naar het huisje en laden de spullen uit. Daarna gaan we eten vooraan bij restaurant Gasterij Spiezz. Daarna gaan we terug naar ons huisje.
Zaterdag 18 mei:
Na de lunch gaan wij naar het hoofdgebouw, waar de ledenvergadering plaats vindt. Het is een lange zit met een lunch tussendoor. Buiten schijnt het zonnetje lekker en als we tegen 4 uur weer bij het huisje komen vinden we Henk en Ria op de veranda. Ze hebben een wandeling gemaakt naar het stadje en hebben een terrasje gepikt. Rex hangt onze nieuwe lamp op boven de eettafel en ik zorg voor het eten. Daarna genieten we van een rustige avond.
Zondag 19 mei:
Henk en Ria zorgen vanmorgen voor het ontbijt. Ze hebben lekkere versgebakken broodjes met beleg voor ons allemaal gemaakt. Daarna maken we een wandeling over het park. Halverwege de middag vertrekken we weer naar huis. Het was een gezellig weekendje met heerlijk weer.

Weekend 5 - 7 juli 2019:

Vrijdag 5 juli 2019:
We rijden rond 5 uur 's middags aan en zijn net voor 7 uur bij 't Hooge Holt. Nadat we het pasje van het huisje hebben gehaald rijden we het park op en gaan naar het huisje. Het is de eerste week van de zomervakantie van regio Zuid en het is dus best druk met auto's. Achteraan op de Rusthoek zijn ook al veel huisjes bewoond. In ons huisje is het lekker koel, ondanks dat het vandaag best wel warm was. We halen friet bij de cafetaria en na het eten maken we de bedden op en genieten van de rest van de avond.
Zaterdag 6 juli:
De weersverwachtingen voor dit weekend zijn jammer genoeg niet echt heel mooi. Nadat we hebben ontbeten besluiten we naar Coevorden te gaan. Hier zijn we nog niet eerder geweest. Als we de weg langs het kanaal volgen blijkt een brug afgesloten te zijn en moeten we een eindje terug om een andere weg te nemen. Als we in Coevorden aankomen kunnen we 2 uur parkeren met de blauwe parkeerschijf. We laten ons knippen bij een goedkope kapster, die een combi-winkel heeft met een kledingkant en een kapsalonkant. Daarna lopen we verder het stadje in. Er blijken dit weekend havendagen te zijn en er is dus van alles te doen met een markt en allerlei andere activiteiten. We vallen dus met onze neus in de boter. Het weer is nu nog best redelijk en we kopen verschillende spulletjes. Daarna rijden we weer terug naar Gramsbergen. Nu blijkt er onderweg een brug storing te hebben en we rijden achter een andere auto aan omdat we zelf nu even niet meer weten welke kant we op moeten. We komen door Duitsland en hebben er niet aan gedacht dat we zo dicht tegen de grens aan zaten, en hebben dus geen paspoorten bij ons. Gelukkig worden we hier niet op gecontroleerd, maar het is wel een goed plan om in het vervolg altijd onze paspoorten mee te nemen naar Gramsbergen, zodat we niet meer voor verrassingen komen te staan. Nadat we hebben geluncht fietsen we naar de Plus om boodschappen te doen. Als we weer buiten komen is het net gaan regenen. Op weeronline zien we dat het nog even kan duren voordat het stopt met regenen, dus we fietsen maar gewoon terug. Het blijft nog een hele poos regenen en pas om kwart over 5 kunnen we droog een rondje met Sascha lopen. 's Avonds kijken we tv in ons huisje.
Zondag 7 juli:
We douchen en ontbijten met vers gebakken broodjes uit onze eigen oven. Tegen 11 uur lopen we een rondje over het park en gaan daarna langs de receptie. Aangezien de havendagen ook vandaag nog zijn gaan we nog een keertje naar Coevorden. De broek die ik gisteren op de markt heb gekocht zit erg lekker en ik wil er nog 2 kopen. Alle winkels zijn open in Coevorden en op internet zie ik dat de Plus in Gramsbergen en veel supermarkten in Hardenberg ook open zijn in de zomervakantie. Ook nu is het weer erg druk in het centrum van Coevorden en het weer is ook lekker. Op de terugweg gaan we nog langs de winkels vooraan in Coevorden. Daar zitten o.a. Kik, Big Bazar, Op=Op, Aldi, Lidl en Jumbo. Daarna rijden we door naar ons huisje. We lopen nog een ronde achter de voetbalvelden en weer langs het kanaal en door het bos terug.
Maandag 8 juli:
Vandaag moeten we vroeg op, want de mensen van Zonneplan komen panelen op het huisje plaatsen. Rond 1 uur zijn ze klaar en ruimen wij de rest op om daarna weer huiswaarts te gaan. We komen in de file terecht en zijn pas tegen 5 uur bij Gea en Hendrik, waar we nog langs zouden gaan. De kleine Ben is alweer gegroeid, ook al kunnen wij dat niet echt goed zien. Hij is en blijft nog maar een klein mannetje. Het kadootje van Clazien, een zoekboek van Buurman en Buurman valt goed in de smaak. Veerle is hem al gelijk aan het lezen, ook al is hij voor Ben, maar die is er nog een beetje te klein voor. Rond half 7 zijn we weer thuis.

Gramsbergen lichtstad

Weekend 6 - 8 september 2019:

Vrijdag 6 september:
We rijden met de camper aan het eind van de middag van huis en hebben geluk op de snelweg. Er is niet echt heel veel file, zoals normaal bij Arnhem. We kunnen goed doorrijden en zijn mooi op tijd in Heerde, waar nog net een plaatsje is, tussen de andere 2 campers, die er al staan. We maken snel wat te eten en daarna gaan we rondwandelen en scoren nog wat caches. Rond half 8 begint het te sputteren en gaan we weer naar de camper terug. De camperplaats is op een parkeerplaats aan een park. Momenteel staat er een grote feesttent en is er muziek te horen. Heerde is een gezellig plaatsje direct aan de Veluwe en we zullen hier nog wel eens terug komen. Nu moeten we helaas na een nacht weer verder.

Zaterdag 7 september:
We hoeven vandaag nog maar 60 kilometer naar Gramsbergen, waar we het einde van de feestweek Gramsbergen Lichtstad willen beleven. Voor half 11 zijn we op de camperplaats bij de Jachthaven. We drinken koffie en pakken daarna de fiets. Alle straten zijn versiert in verschillende thema's. Het is echt supermooi om te zien. In de nieuwbouwwijk vlak naast de jachthaven heeft elk huis wel iets uitgebreids van zwembadspullen tot zelfgemaakte beesten uit Ice Ace en van schilderkunst tot afval. Echt superleuk om doorheen te fietsen.

Vanavond is ook nog eens alles verlicht en moeten we dus nog een keertje gaan kijken. We gaan eerst terug naar de camper, lunchen, wachten de bui af en gaan nogmaals op de fiets naar het centrum waar om half 2 de optocht begint.

Er komen allerlei ludieke wagens langs en er is lifemuziek en kermis. Er staan in het centrum een heleboel spijkerbroeken met spreuken er boven.

Als we vervolgens weer bij de camper komen zitten we nog buiten bij de camper in het zonnetje tot het weer betrekt en het nogmaals gaat regenen. De bui duurt ook nu niet lang. We eten in de camper en lopen vervolgens naar het centrum, waar het erg druk is. Aan het begin van de Stationsstraat staat het vol met mensen. Ook verderop in het centrum bij de podia met muziek staat het vol. We lopen langs de vijver bij het zorgcentrum en zien de brandende toorts. en de lampen rondom de vijver. Daarna lopen we verder naar de nieuwe wijk en zien dat daar ook alles goed verlicht is. Er rijden veel auto´s rond om te kijken. Wij lopen daarna terug naar de jachthaven, waar de camper staat.

Zondag 8 september:
We rijden eerst naar Ommen, waar we nog een wandeling door het centrum maken. De weg naar Ommen via de witte paal is erg veranderd de afgelopen 35 jaar. Vroeger was dat een twee-baans hoofdweg, nu is het een 60 km weg. Onderweg en ook in Ommen vinden we nog een aantal caches. We drinken koffie op een terrasje, waar zich een heleboel muzikanten verzamelen voor het blaasorkesten festival. Daarna rijden we door via de bootjes waar we ook gaan cachen. De bootjes blijken de Armada voor te stellen. We maken een aantal mooie foto's en rijden daarna door naar huis. We hebben echt een leuk weekend achter de rug met mooi weer, terwijl we van te voren hebben getwijfeld om weg te gaan vanwege de slechte weersvoorspellingen.

Weekend 4 - 6 oktober 2019:

Vrijdag 4 oktober :
Rex is op tijd thuis. We pakken de auto in en vertrekken naar Gramsbergen.
 We hebben onderweg een klein beetje filevorming en zijn uiteindelijk net na 5 uur in Gramsbergen. Henk en Ria zijn er al. We pakken de auto uit en leggen alles netjes in de kasten. We maken ons bed op en tegen 6 uur rijden we naar voren om te gaan eten in het restaurant. Het regent nog steeds. Nadat we uit gegeten zijn is het bijna droog. Ook nu hebben we allemaal weer lekker gegeten. We genieten van een rustige avond.

Zaterdag 5 oktober:
Nadat we zijn gestaan ontbijten we uitgebreid. Ik ga nog even langs de winkel voor mijn kettingen en daarna drinken we koffie. Daarna gaan we naar Hardenberg, waar we gaan geocachen. We hebben Henk en Ria uitgelegd hoe het allemaal werkt en het lijkt hun leuk om te doen. Nu is het tijdstip om het te gaan ervaren. Het zonnetje schijnt en we hebben echt geluk. We vinden op een na, alle caches die we zoeken. We lunchen in Hardenberg en vinden daarna nog een paar caches. De laatste cache ligt in Gramsbergen op een eilandje in het water. Bankhangen is de tip en deze klopt ook helemaal bij deze cache. Als we bij het huisje komen is het tijd om voor het eten te gaan zorgen. Na het eten zitten we nog gezellig bij elkaar.

Zondag 6 oktober:
We rijden naar de jachthaven, waar ik een aantal boeken wil ruilen bij de havenmeester. Hij blijkt echter niet aanwezig te zijn en de deur is op slot. Bij de roeiclub zijn Engelse roeiers hun spullen aan het opruimen van de wedstrijd van gisteren. Wij gaan daarna nog naar het station om een aanwijzing te halen voor een multicache en naar het kunstwerk tussen het station en de brug. Vandaag is het koud. Er staat een straffe wind. Daarna gaan we weer terug naar ons huisje, drinken koffie met een stuk vlaai en daarna vertrekken Henk en Ria en daarna wij ook, nadat we alles nog even gecontroleerd hebben. Het was weer een gezellig weekend. Onderweg naar huis vinden we nog een cache, waar we even halsbrekende toeren voor moeten uithalen om die te kunnen loggen. Daarna gaat het regenen. Thuis heeft het vandaag de hele dag geregend, wij hebben het tot een uur of half 3 toch droog gehad.

Weekend 15 - 18 november 2019:

Vrijdag 15 november:
We rijden nadat Rex thuis is gekomen van huis. Els en Loek gaan ook mee, maar die zien we in Gramsbergen. Net na 6 uur zijn we ter plaatse en gaan we de sleutel halen. Daarna rijden we naar het huisje, waar we de spullen uitladen. Daarna gaat Rex weer naar voren en komen Els en Loek met de auto. Ook zij laden hun spullen uit en daarna eten we een frietje van de cafetaria.

Zaterdag 16 november:
Na het ontbijt fietsen we naar voren omdat de Algemene ledenvergadering vandaag plaats vindt. Els en Loek blijven in ons huisje en wandelen vanmorgen langs de andere kant van het kanaal tot aan de volgende brug. Wij komen pas na 5 uur weer thuis. De vergadering heeft net als de vorige keer lang geduurd. Als we bij het huisje aankomen is Loek al aan het koken. Na het eten zitten we gezellig samen in de kamer tv te kijken.

Zondag 17 november:
Na het ontbijt lopen we het dorp in. We gaan 2 multi caches scoren. De eerste net voorbij het station en daarna lopen we door naar het eilandje verderop bij de nieuwe wijk. Els heeft de geocache app gedownload en kan daar de bankhang cache scoren. Ze ziet de cache vrij vlot. Daarna lopen we langs het kanaal weer terug naar de overkant. In het Gramsbergse bosje scoor ik de tweede multi. Het weer is vandaag lekker, windstil en niet te koud. Na de lunch vertrekken Els en Loek en maken we kennis met de buren. Daarna ga ik alvast even stofzuigen om de meeste hondenharen weg te werken en Rex start zich op het badkamerraam. Voor het eten loop ik nog een ronde met Sascha. Daarna eten we en kijken we nog tv.

Maandag 18 november:
Na het ontbijt hebben we een afspraak met Evert om het een en ander te bespreken.

Kerstvakantie

Vrijdag 20 december 2019:
We rijden tegen 4 uur van huis. Het weer is niet zo mooi, het regent af en toe heel erg hard, maar als we bij Zwolle komen is het zo goed als droog. Net na 6 uur zijn we in Gramsbergen. Als we alle spullen in het huisje hebben gebracht gaat Rex friet halen. Na het eten kijken we rustig tv tot we naar bed gaan.

Zaterdag 21 december:
Na het ontbijt rijden we naar Hardenberg om boodschappen te doen. Sascha laten we in de bench. Bij de HEMA hebben ze een hele grote outlet en we kopen verschillende spulletjes. Daarna doen we boodschappen bij Albert Heijn en zoeken op de terugweg nog een cache onder de fietsbrug. 's Middags haalt Rex het mos van het dak af en ondertussen arriveren onze buren. We worden voor de koffie uitgenodigd en daarna moeten we nog even naar de Plus, omdat we nog geen rundvleeskruiden hebben meegenomen. Ook deze avond kijken we een film.

Zondag 22 december:
In de ochtend blijven we lekken thuis en daarna gaan we hier een aantal caches scoren. We komen ook in Duitsland . In Laar in Duitsland vinden we een mooie camperplaats aan de Vecht. Het wordt steeds frisser en als we 5 caches hebben gelogd en wat informatie voor de multi's hebben verzameld gaan we weer naar het huisje terug, waar we een lekker warm kopje thee drinken, adat we een peertje op hebben. Onze buren zijn vandaag naar een kerstmarkt in Bourtange. Wij gaan morgen wel naar Duitsland, dan zijn de winkels open en is er ook van alles te doen.

Maandag 23 december:
Na het ontbijt vertrekken we. We rijden via Emmen naar Meppen. In Meppen is het gezellig druk en er is kerstmarkt. We winkelen wat en rijden daarna door naar Lingen. We parkeren bij de Wal, waar ook een camperplaats is voor 2 campers. Je staat hier direct bij het centrum, maar er zijn verder geen voorzieningen. In het overdekte winkelcentrum eten we weer een heerlijk groot stuk gebak bij een lekkere cappuccino. Daarna lopen we door de winkelstraten. Rex slaagt bij een schoenwinkel voor 2 paar schoenen en daarna lopen we door naar het oude Radhaus. Hier kunnen we de nano-cache niet vinden. Op de kerstmarkt is het gezellig druk en er is een ijsbaan, waar druk geschaatst wordt. Het regent ondertussen en het begint al donker te worden. Wij lopen daarom weer terug naar de auto. We doen nog wat boodschappen en rijden daarna terug naar Gramsbergen. Als we weer thuis komen zetten we het eten op en genieten daarna van een leuke film.

Dinsdag 24 december:
We doen eerst wat boodschappen bij de Plus en gaan na de lunch naar Coevorden. Bij de Plus kun je heel goed boodschappen halen, ze hebben vaak goede aanbiedingen en de kwaliteit is prima. We halen vandaag gebak voor 2e kerstdag op. In Coevorden lopen we door het centrum en zien nog een aantal koopjes, die we uiteraard meenemen. 's Avonds genieten we van onze rust en kijken tv.

Woensdag 25 december, Eerste Kerstdag:
Vandaag gaan we op cachejacht in de omgeving tussen Gramsbergen en Coevorden. Er liggen er best veel in het buitengebied. Ook komen we over de grens bij Laar bij een leuke camperplaats direct aan de Vecht en naast de molen. Via het kanaal komen we daarna weer in Grambergen terecht. We hebben het wel koud gekregen en warmen ons weer in ons huisje.

Donderdag 26 december, Tweede Kerstdag:
Harro en Merlijn en de kids komen vandaag op visite. Voor de lunch zijn ze er en nadat we de pannenkoeken en broodjes op hebben gaat Tobias naar bed en gaan wij puzzelen. Daarna lopen we naar het zwembad, waar Feline laat zien hoe goed ze kan zwemmen en duiken. Wat een waterratje zeg! Echt leuk om te zien. Isabel durft nog niet zo goed, maar gaat wel van de glijbaan terwijl Tobias bij Harro op de arm geniet van het water. Nadat we ons weer hebben aangekleed gaan de meiden samen met opa Rex nog in Mad Monkey Jungle, de binnenspeeltuin van ons vakantiepark. Ik loop even later alvast naar het huisje om met het eten te beginnen. Niet lang daarna komt de rest ook. De ovenschotel staat ondertussen in de oven en we eten gebak bij de thee, alvast ter ere van mijn verjaardag. Daarna gaat ook Rex aan de slag met zijn Bamischotel. Na het eten ruimen we alles op en dan vertrekken Harro en Marlijn weer naar huis. Wij kijken daarna rustig naar de tv en gaan naar bed. Morgen komen Joop en Marie en we moeten niet al te laat opstaan, omdat we eerst even boodschappen moeten doen voordat ze er zijn.

Vrijdag 27 december:
We staan op om 8 uur en gaan na het ontbijt boodschappen doen bij de plus. Ook nu kunnen we weer lekker gebak scoren. Joop en Marie arriveren tussen 10 uur en half 11. We drinken koffie en lunchen tegen 12 uur. Daarna gaan we naar Coevorden, waar we de historische route scherven van de stad lopen. Dit geeft ons gelijk allemaal antwoorden voor de gelijknamige geocache. Het is een stukje kouder dan gisteren en we drinken koffie bij de Ganzenhoedster op de hoek van de markt. Daarna gaan we weer met de auto naar het Hooge Holt terug. Na het eten zitten we gezellig in onze knusse kamer en drinken koffie met gebak erbij. Tegen half 12 gaan we naar bed.

Zaterdag 28 december:
Na het ontbijt en de koffie lopen we een rondje naar het dorp. We doen weer boodschappen bij de plus, want ook voor morgen hebben we gebak nodig voor mijn verjaardagsvisite. Ook nu hebben ze weer heel lekker gebak bij de Plus. We lopen terug via het Gramsberger bosje, waar Sascha weer lekker los kan rennen. We laten Joop en Marie het hoofdgebouw van het park zien als we daar langs komen en daarna eten we nog een broodje in ons huisje. Joop en Marie vertrekken daarna en wij gaan nog even naar Coevorden om daar nog even te winkelen bij het DSM-weg en ESD-plein. Op dat plein zitten heel wat winkels bij elkaar, zoals de Lidl, Kik, Jumbo, Big Bazaar, Aldi, Kruidvat en Takko. Daarna rijden weer terug naar ons huisje. De avond is heerlijk rustig.

Zondag 29 december, mijn verjaardag:
Om kwart voor 12 arriveren Hendrik en Gea met de kinderen. We hebben de box al staan voor de kleine Ben en Veerle en Tijn weten heel goed waar ze het speelgoed moeten zoeken. Ook zij zijn hier in september al een weekendje geweest, net zoals Harro en Merlijn. Nadat we ook met hen pannenkoeken en broodjes hebben gegeten loopt Veerle met mij een rondje met Sascha. Veerle praat honderduit en als we weer thuis zijn duurt het niet zo heel lang voordat Mark en Nynke er ook zijn. Na de koffie en thee met gebak wordt er weer aan de hoge tafel gepuzzeld. Ben ligt even op bed, maar na 20 minuten is hij alweer wakker. Rond 4 uur gaan opa Rex met iedereen een rondje door het park wandelen en blijf ik thuis om mijn ovenschotel verder klaar te maken en in de over te stoppen. Als ze weer terug zijn maakt Rex nog een nasischoten en alles is ongeveer tegelijk klaar. Nadat iedereen zijn buikje vol heeft gegeten worden de kinderen allemaal in hun pyjama gehesen, zodat ze thuis gelijk in bed kunnen. Rex loopt met Mark en Nynke naar voren en haalt onze auto weer op. Gea en Hendrik rijden met de auto naar de ingang, waar ze het pasje aan Rex geven, zodat hij weer naar binnen kan. Het was een gezellige dag. We genieten daarna van een rustige avond.

Maandag 30 december:
Nadat we hebben uitgeslapen ontbijten we en rijden naar Coevorden. Ik heb om 11 uur een afspraak bij de kapper en daarna gaan we het laatste bord van onze multicache bekijken en komen tot de conclusie dat we naar het VVV moeten. Daar worden we geholpen door ene hele aardige mevrouw, die ons verder helpt als we er niet uit komen. Uiteindelijk kunnen we loggen en doen nog wat inkopen. We rijden daarna naar Emlichheim, waar we vruchtensap bij de Aldi halen. Dit is de dichtstbijzijnde Duitse plaats waar zowel de Lidl als de Aldi aanwezig zijn. Hier is weer een camperplaats midden in het dorp. Ook loggen we nog de caches en daarna rijden we via Laar weer terug naar Gramsbergen. Onderweg kunnen we een cache niet vinden, maar daar komen we een andere keer wel voor terug. Ik lap de binnenkant van alle ramen van het huisje, zodat dit alvast weer gebeurd is. We kijken na het eten nog tv voordat we naar bed gaan.

Dinsdag 31 december, Oudejaarsdag:
Vandaag gaan we naar Hardenberg, want we willen bij de Jysk, Leen Bakker en de kwantum kijken naar een zak of rekje, die achter de kamerdeur kan hangen, waar we spullen in kunnen opbergen voor ons huisje. We slagen uiteindelijk voor een leuk zwart rekje bij de Kwantum. We rijden daarna nog even door naar het gedenkteken van werkkamp "De Molengoot" in Collendoorn. In deze voormalige kampen voor werkverschaffing voor werklozen, werden in de oorlog Joden te werk gesteld door de Duitsers. Deze Joodse mannen werden in 1942 in het kader van gezinshereniging naar Westerbork getransporteerd, om daarna doorgestuurd te worden naar vernietigingskampen. Op het bord is te lezen om hoeveel mannen het ging en daarna heb ik de gegevens om de gelijknamige cache te vinden. Hierdoor ontvangen we weer een Souvenir, omdat we op de laatste dag van het jaar een cache hebben gelogd. Daarna rijden we naar het centrum van Hardenberg, doen nog wat boodschappen, voordat de winkels dicht gaan om 1 uur en zorgen er ook voor dat we oliebollen hebben. Als we terug zijn bij het huisje eten we alvast een paar oliebollen en lopen daarna een grote ronden met Sascha. Ik lap vandaag alle ramen rondom het huisje en nu zien ze er weer spik en span uit. We genieten van een rustige oudejaarsavond met z'n tweeën. Na 12 uur steken onze buren van nummer 168 allemaal voorwerk af, terwijl het verboden is om op het park vuurwerk af te steken. Na ruim een uur stopt het eindelijk. Gelukkig is Sascha niet bang voor vuurwerk, anders hadden we geen leuke tijd gehad.

Woensdag 1 januari 2020 Nieuwjaardag:
Nadat we wakker zijn geworden en hebben ontbeten pakken we onze spullen in en ruimen het huisje op. Daarna vertrekken we naar huis. Onderweg pikken we nog een cache op en ook daarmee verdienen we weer een souvenir. Het was een leuke vakantie.