Frankrijk  2023

Normandie en Bretagne

Vrijdag 21 juli 2023:

We vertrekken rond een uur of 4 en rijden via Tilburg net over de grens in België. In Ravels (Weelde) is een rustige camperplaats,  waar we blijven overnachten. We lopen nog een rondje door het kleine dorp en testen de workout toestellen uit.

Zaterdag  22 juli:

Vandaag rijden we door via Antwerpen ( hier voert de navigatie ons midden door de stad)  Gent en Lille naar Avion, waar we een camperplaats nemen. We hebben dan een ritje van 216 km achter de rug. Na de lunch doen we even rustig aan en als we koffie op hebben lopen we Parc de la Glissoire in, wat begint achter de camperplaats. Er zijn een heleboel vijvers, sportvelden, een minikermis, een aantal speeltuintjes, zwemwater, waar je van een berg van de glijbaan af kunt en kunt kanoën en waterfietsen kunt huren. Er zijn aan meerdere kanten van het grote park parkeerplaatsen en er zijn best veel mensen, maar omdat die zich verspreiden over het grote gebied,  is het niet echt superdruk. We vinden een paar geocaches, die ook hier verstopt zijn. Daarna doen we nog een boodschap bij de supermarkt en lopen we terug naar de camper.

Zondag 23 juli:

Vandaag weer 130 km verder naar Bourseville. We hadden eigenlijk in Abbeville willen staan, maar daar konden we de camperplaats niet bereiken,  omdat voertuigen boven de 3,5 ton niet over de weggetjes mochten. Vandaag is het winderig. Toen we wakker werden regende het zacht. Onderweg tot Abbeville waaide het alleen en daarna reden we een regenbui in. Op de camperplaats blijft het regenen.  Het is rustig,  we staan er nog maar alleen. Rond 7 uur komt er nog een Duitser met een gehuurde camper. Hij vertelt dat het hun eerste keer is dat ze met een camper op stap zijn. Ze zijn met z'n vijven. De oudste 2 gaan komende week met de trein naar huis, terwijl zij nog met de jongste van 13 verder gaan. Als we rond half 8 nog een rondje door het dorp gaan wandelen is er nog net een Fransman bijgekomen. Om half 9, als we weer terug zijn, staat er ook nog een Duitser.

Maandag 24 juli:

Vandaag schijnt de zon als we opstaan. Onze Duitse buurman kijkt nog even hoe wij lozen, zodat hij een beetje weet wat hem te doen staat. Wij rijden via de D925 door via Dieppe naar Fecamp. Onderweg vallen weer de nodige buien en ook in Fecamp regent het nog als we aankomen. Nadat we echter geluncht hebben begint de zon te schijnen en we wandelen door een zonovergoten stadje. Vroeger was het stadje het op een na belangrijkste bedevaartsoord in Normandie. Je zit hier tussen de krijtrotsen aan de kust. Fecamp was begin 19e eeuw een belangrijke vissershaven.

Dinsdag 25 juli:

We blijven vandaag nog in Fecamp. Vannacht heeft het behoorlijk geregend en als we wakker worden is het nog niet droog. Nadat we zijn opgestaan trekt de lucht steeds verder open en komt de zon er ook nog bij. Het is een drukte van lozende campers en als we na de koffie de stad in lopen is dat nog steeds niet voorbij. Wij lopen tot achter de voormalige abdij, waar een winkelstraat is. Ik slaag voor een leuke nieuwe jas, voor in de camper. We lopen verder door en komen bij de ruïne van het kasteel wat vroeger in Fecamp heeft gestaan. We doen nog een boodschap bij de supermarkt en lopen dan weer niet camper om te lunchen. Nadat we een poosje rustig hebben gezeten en een praatje hebben gemaakt met een Nederlander uit Schijndel, die net was aangekomen. Ondertussen komt er nog een Nederlander,  die vraagt hoe het hier werkt op de camperplaats.  Hij parkeert vervolgens tegenover ons en loopt met zijn vrouw en kleinkinderen de stad in. Hij is in Normandie, zodat zijn kleinkinderen meer over de oorlog te weten kom. Als ze uit de stad terug komen gaan zij naar de camping verderop, want dat willen de kleinkinderen graag.  Wij drinken we thee en lopen daarna nog langs de zee naar de krijtrotsen. Mooi om te zien. Vandaag zijn er wel mensen in de zee. We genieten verder na onze maaltijd van een rustige avond.

Woensdag 26 juli:

Vandaag via de lange route naar Honfleur. Uiteindelijk nemen we ook een mooie brug over de Seine, maar wij hebben op deze manier de tolwegen gemeden. Nu was het ongeveer 100 km. Voordat we in Honfleur de camperplaats nemen, doen we eerst nog wat boodschappen. Ons valt op dat de boodschappen in Frankrijk nog veel duurder zijn dan in Nederland.  Verse groente is echt meer dan een keer zo duur dan bij ons.

Als we water hebben gevuld en een plaatsje hebben gevonden,  hebben de mensen aan de andere kant van de vulplaatje moeite om de wc eruit te halen. Rex snelt ze te hulp. Ook met het legen van de wc weten dat ze niet hoe ze het moeten doen. Weer helpt Rex ze en daarna ook nog met de poten van de luifel. Na de lunch fietsen we naar het toeristisch centrum en lopen daar rond. Er gaat een rondvaartboot naar de pont de Normandie. Dit is de grootste tolbrug die er bestaat  en deze hebben we onderweg al gezien. In het midden van het dorp staat een grote houten kerk met een losse toren ernaast. Aan de kade zitten alle terrasjes vol met etende mensen. Het is fijn dat het zonnetje vandaag zo lekker schijnt. Het is een gezellige drukte. Nadat we uitgekeken zijn fietsen we weer terug naar de camper. We drinken koffie en de buurman,  die Rex zo geholpen heeft komt ons een fles rode wijn brengen als dank. Heel aardig! Rex gaat daarna nog gitaar spelen en ik zit lekker te lezen. Na het eten douchen we en genieten van een rustige avond.

Pont de Normandie

Donderdag  27 juli:

Vanmorgen verder gereden naar Bayeux. Onderweg regende het nog, maar na de lunch onderweg is het droog. Als we op de camperplaats staan drinken we eerst koffie en daarna lopen we het gezellige stadje in. De kathedraal  "de Notre dame"  torent al van verre boven de stad uit. Er zijn verder allemaal gezellige straatjes met unieke winkeltjes en eettentjes. We vinden nog 3 caches, wat ons gevonden aantal in deze vakantie op 15 brengt. We kijken wat we toevallig tegenkomen of waar we maar een kleine omweg voor moeten maken,  dit houdt het leuk.

Vrijdag 28 juli:

Vandaag verder gereden naar Utah Beach. Dit is een van de 5 stranden, waar de geallieerden op D-Day aan land zijn gekomen,  om de Duitsers te verdrijven. Hier staan monumenten, een tank, een afweerkanon en beelden van soldaten. Verder is er een museum, waar je alles uitgebreid kunt bekijken.

Als we uitgekeken zijn lunchen we en kijken we waar we willen overnachten. We vinden een leuke plaats, Le Haye, 35 km aan de andere kant van deze landtong. Het navigatiesysteem voert ons over supersmalle weggetjes. Onderweg steekt er nog een ree over. Gelukkig komen we op het laatste stuk geen auto's tegen, maar we rijden wel door een modderpoel, waardoor de camper aan de rechterkant helemaal onder de gele modder zit. Als we op de camperplaats gearriveerd zijn, gaat Rex eerst aan de slag om de camper weer toonbaar te krijgen.

We lopen vervolgens nog even het stadje in en scoren nog een cache en Rex nog een nieuwe jas voor in de camper.

Zaterdag  29 juli:

We krijgen voor het ontbijt al een appje van Gea, met een foto met de eenjarige Jinte erop tijdens het ontbijt op de camping. We sturen onze felicitaties terug.

Wij blijven vandaag rustig staan op dit mooie gratis plekje. Nadat het droog is gaan we op de fiets op geocache-jacht. Vanmorgen scoren we er 3. Daarna drinken we koffie in de camper en na de lunch wachten we weer even tot het weer droog is en gaan nu de andere kant op. We beginnen aan een serie caches,  maar de tweede ligt al aardig bergopwaarts.  Daarna scoren we nog één andere en dan hebben we alle caches, die we konden vinden. Helaas waren er 3 echt onvindbaar voor ons. De Franse logjes helpen ons natuurlijk ook niet echt vooruit. Toch een score van 7 in la Haye. We brengen de plaatselijke supermarkt nog een bezoekje en gaan weer terug naar de camper.

Zondag 30 juli:

Vandaag rijden we weer verder naar Avranches. De camperplaats ligt erg scheef, want dit stadje ligt op een berg. Vanuit de aangrenzende botanische tuin heb je mooi uitzicht op onder andere Mont St. Michel. We lopen na de lunch de stad in en komen eerst bij de Notre Dame des Champs en bij de rotonde met de tank en de gedenksteen van generaal Patton begint het ineens hard te regenen. We steken vlug elk een parapluutje op en rennen van de rotonde af en vinden een plekje waar we kunnen schuilen. Als het weer droog is, lopen we door het centrum naar het kasteel en vinden daarna nog de laatste 2 caches. Dan lopen we weer terug naar de camper en drinken koffie.

We raken aan de praat met onze Belgische buren. Zij zijn hier 51 jaar geleden ook al geweest. Zij willen naar de botanische tuin kijken met hun gehandicapte dochter en vragen of je daar met de rolstoel kunt komen. Ze besluiten toch maar lopend te gaan,  omdat het niet zo ver is en de helling ook wel erg steil is om een rolstoel terenop te duwen. Op gegeven moment komt er een Duitse meneer vragen of hij onze slang mag lenen. Hij is met zijn beide kinderen onderweg en hun waterslang is kapot. De kinderen vertellen Rex van alles.  De jongen leert Engels en Spaans op school.  Het meisje ging nog naar de kindergarten. Als Rex weer terug is, komt het meisje hem nog een geschenk brengen, een mooie schelp, die ze vanmiddag het strand heeft gevonden. In de loop van de avond wordt hetsteeds drukker op de camperplaats en gaan er ook weer campers verder, omdat het al zo vol staat.

Mont St. Michel

Maandag 31 juli:

De weersverwachting is dusdanig slecht,  dat we het geen weer vinden om in Bretagne van de kust te kunnen genieten. We rijden daarom naar een camperplaats vlakbij Rennes, in Cesson-Sévegné. Ook hier blijft het regenen en terwijl we door het mooie park lopen krijgen we weer een stortbui op ons hoofd. We trekken droge kleren aan en hangen alle natte kleding te drogen. Buiten regent het maar door tot een uur of 11, als onze film is afgelopen.

Dinsdag 1 augustus:

Vannacht is het verder droog gebleven. Als we opstaan ziet het er ook niet verkeerd uit. Na het ontbijt fietsen we naar het overdekte winkelcentrum,  dat op nog geen anderhalve km van de camperplaats ligt. Helaas mag Sascha weer eens niet mee naar binnen.  Rex blijft daarom in de eerste hal wachten tot ik boodschappen heb gedaan bij Carrefour. Als we terug bij de camper zijn drinken we koffie.  Daarna gaan we onze eerste cache scoren, die verderop aan de overkant bij een bedrijf ligt. Teruggekomen lunchen we en daarna gaan we de andere kant op. Ook daar is een cache en zo fietsen we met een omweg naar het centrum. Het centrum stelt niet zoveel meer voor dan een mooie tuin voor het gemeentehuis ( hotel de ville), een kerk en wat terrasjes. We fietsen vervolgens een ronde door een park ( parc du Bois de la Justice). Hier is het behoorlijk heuvelachtig en het spoor doorkruist het park. Er zit hier een serie van 7 caches verstopt,  die we allemaal vinden. Daarna fietsen we weer terug naar de camper.  Ook plukken we nog een zakje mirabellen. Ook vanavond giet het weer behoorlijk. Na 8 uur komen constant campers op de camperplaats oprijden,  op zoek naar een plekje. Helaas zijn alle 7 plaatsen al bezet en vertrekken ze weer. Als het donker wordt sluit nog een camper aan en daarna komen er nog twee.

Woensdag  2 augustus:

Als we wakker worden zijn de laatst gekomen campers alweer vertrokken. Wij vertrekken na het ontbijt. Er staat een hele harde wind. Er is een windalert afgegeven in dit gebied. Wij rijden verder landinwaarts richting  Angers. In Segré nemen we de camperplaats.  Ook hier staat nog een stevige wind. Na de lunch lopen we door het kleine plaatsje, waar niet echt veel te beleven is. De markt zijn ze net aan het opruimen. We zien op tv dat het noodweer was aan de kust van Normandie en Bretagne. We zijn blij dat we de binnenlanden zijn ingetrokken.

Donderdag 3 augustus:

Vannacht is de wind gaan liggen en de voorspellingen zijn buien. We rijden verder naar Angers. Deze stad stamt uit de Romeinse tijd en ligt aan de oevers van de Maine en net ten noorden van de Loire ligt. In de 9e eeuw is Angers meermaals geplunderd door de Vikingen. Vanaf 1337 is er een universiteit in Angers. De parkeerplaats waar al meerdere campers staan ligt aan de Maine. Ook wij gaan daarbij staan. Na de lunch lopen we, zodra het droog is, een rondje aan onze kant van de Maine. Daarna drinken we koffie en regent het alweer. Later gaat de zon nog schijnen.  Het weer valt al met al mee vandaag.

Vrijdag  4 augustus:

Vandaag blijft het droog. Rond 10 uur lopen we de stad in. Er staat een hele mooie kerk, die bovenuit de stad torent, dat is Cathédrale St. Maurice d'Angers. Overal komen we trouwens kerken tegen door de hele stad. We bekijken de winkels,  die zich allemaal in hoge oude gebouwen in het centrum bevinden. Ik koop een leuke nieuwe rugzak. We lopen door een mooi park, waar allerlei kleurige bloemen een mooi geheel vormen. We komen over het spoor en ontdekken dat de trein een stuk ondergronds onder de stad door gaat. Verder is er nog een groot kasteel op een hoek van de stad, met grote ronde torens rondom, Château 'd Angers. We bekijken de winkels,  die zich allemaal in hoge oude gebouwen in het centrum bevinden. Als we terug bij de camper komen zitten we na de lunch lekker buiten in het zonnetje.

Zaterdag 5 augustus:

Vandaag is het weer triest weer. We rijden verder naar Bourgueil,  waar we moeite hebben om de camperplaats te vinden.  Zenec leidt ons midden door de smalle straatjes van het dorp,  waar we amper langs kunnen. Gelukkig komen we er met Google maps wel gekomen. De plek is niet zo groot en er zijn geen voorzieningen. We lunchen en wachten tot het droog is. Daarna lopen we nog even door het dorp langs de abdij,  wat net naast de camperplaats ligt. Dan komen we bij een mooi parkje, waar ook wat dieren worden gehouden. We doen nog even een paar inkopen bij de Action en zien dat de Lidl,  die vlak om de hoek zit morgenvroeg ook open is.

Zondag 6 augustus:

Er is rommelmarkt door het hele centrum van Bourgueil. We lopen door de drukke straatjes en kopen 2 olifantjes, een van plastic en een van hout. Daarna ga ik met Sascha terug naar de camper en loopt Rex even door naar de Lidl om brood te halen. Op de parkeerplaats is het ondertussen super druk geworden. We besluiten verder te gaan naar Avoine, een plaatsje net over de Loire. Daar gaar we staan op een supermooie camperplaats,  die aan is gelegd in een rondje en naast een mooi park met een speeltuin, een scatebaan allemaal picknicktafels,  een bbq en een bos met een meer, Lac Mousseau. We zitten lekker in het zonnetje buiten.  Het weer is echter nog niet stabiel,  want er komen ook donkere wolken langs. We lopen nog een rondje door het park.

Maandag 7 augustus:

Vandaag heerlijk gefietst. We zijn nog bij een soort grot geweest. Sascha en wij hebben zo de nodige beweging gehad. Het weer is zonnig en we hebben op de terugweg naar de camper nog brood gekocht. Op de camperplaats is het heerlijk rustig.

Dinsdag  8 augustus:

Vandaag gaan we weer verder naar Tours. Het is al behoorlijk zonnig. We rijden dit keer langs de Loire over de D952. Hier kun je zien dat de Loire een natuurlijke rivier is, die niet wordt bevaren door de scheepvaart.  Er zijn allemaal zandbanken,  maar ook deze staan meer onder water dan normaal rond deze tijd van het jaar.  Dat komt omdat er veel regen is gevallen de laatste tijd en alhoewel we niet de indruk krijgen dat de Loire zomaar zal overstromen, staat het water toch duidelijk hoger. De Loire is 1012 km lang en is hiermee de langste rivier van Frankrijk. Eeuwen geleden was de Loire al in trek bij de Franse vorsten. Daarom vindt je veel kastelen langs de Loire. Als we in Tours komen,  lunchen we eerst, voordat we de stad in fietsen.  We parkeren de fiets in het centrum en lopen vervolgens door een mooie winkelstraat. We komen bij het indrukwekkende station.

Vervolgens lopen we verder en zien het gemeentehuis met mooie fonteinen ervoor. Daarna weer verder langs een kerk naar de Loire.

Daarna lopen we vanaf de Loire de smalle straatjes in en komen bij een aantal kerken en daarna in een wijk met Middeleeuwse huizen, waar veel eettentjes zitten en waar een gezellige drukte heerst. Daarna fietsen we weer terug naar de camperplaats. In de camper is het behoorlijk warm en we zetten alle dakluik open, zodat het een beetje door kan waaien. In de avond wordt het lekker en zitten we nog heerlijk buiten.

Woensdag 9 augustus:

Vandaag weer doorgereden langs de Loire,  via Amboise en Blois naar Meung-sur-Loire. Na de lunch is het bewolkt en we trekken onze jasjes aan. Het is echter al gauw weer warm als we op het pad langs de Loire fietsen.  We trekken onze jasjes uit en hebben zelfs spijt dat we t-shirts met mouwen aan hebben. Op het pad schieten de hagedissen alle kanten op. Wij fietsen later nog door het plaatsje en zien een overdekte feestruimte, die aan de ene kant open is. Bij de kerk en bij de Château is het erg druk en ook bij de speeltuin naast de camperplaats zijn veel mensen aanwezig.  Het zwembad is tot half 8 open en ik ga nog lekker een uurtje zwemmen voordat we gaan eten. Het water is bijzonder aangenaam na dat warme fietstochtje. We eten buiten en ook daarna is het aangenaam buiten.

Donderdag 10 augustus:

Vandaag op tijd opgestaan en door naar Chartres. Vanmorgen was het net als gisteren nog bewolkt en leek het niet zo warm te worden,  maar toen we de fietsen klaar hadden staan kwam de zon er al bijna bij. We hebben dan ook geen jasjes meegenomen. We fietsen via een mooi fietspad langs de Eure naar het centrum van Chartres. We bekijken de mooie kathedraal "de Notre Dame van Chartres ". Zowel buiten als binnen heeft deze heel veel beelden en Deze kathedraal is een vroeg-Gotische kathedraal die tot de beroemdste van Frankrijk behoort. De kathedraal staat op een heuvel met uitzicht over de stad en werd gebouwd tussen 1194 en circa 1220. De kathedraal dankt haar faam vooral aan haar gebrandschilderde ramen, waardoor de gloed van het blauwe Chartreslicht schijnt. (Bron: Wikipedia). Het is echt de moeite waard om deze te bekijken.

We lopen verder door het stadje. De zon is er nu volop bij. We fietsen langs dezelfde weg terug naar de camperplaats.  Gelukkig staan hier bomen, dus zoeken we de schaduw op. Op het sportveld is het erg drukt met sportende jongemannen. Leuk om te zien hoe actief ze zijn.

Vrijdag 11 augustus:

Als we om half 8 opstaan zijn er alweer mannen aan het sporten. We rijden lekker vroeg weg, zodat we 150 km hebben gereden voordat de middag begint. We staan dan ookal net na 12 uur op de camperplaats in Gournay-en-Bray. Na de lunch lopen we door het plaatsje. Helaas valt er niet veel te beleven. We hadden toch wel wat winkels verwacht buiten de bakker,  slager, groenteboer e.d. om. We vinden wel één cache en die bij de kerk kunnen we echt niet vinden. Bij een bruggetje ligt er nog één op één balk, die evenwijdig aan de brug loopt. Helaas beschikken wij niet over acrobatiek kwaliteiten en kunnen ook deze niet loggen. Daarna lopen we terug naar de camper en drinken koffie terwijl het lichtjes regent. Vanmorgen was het aardig zonnig,  maar daarna is het bewolkt en regent het zoals voorspeld.

Zaterdag 12 augustus:

Vandaag doorgereden naar Amiens. Dit is een Middeleeuwse stad gelegen aan de rivier de Somme.  Verder is het de hoofdstad van departement "Somme " en een belangrijke industriestad. We nemen de camperplaats vlakbij het centrum.  De "Notre Dame" in het centrum van Amiens is de grootste Gotische kathedraal van Europa. Na de lunch fietsen we stad in. Dat blijkt maar 1 km van de camperplaats te zijn. Er is een behoorlijke winkelstraat en via een zijstraat kom je bij de Notre Dame. Er is net een brandweerauto bezig om zijn ladder omhoog te brengen,  zodat ze een wespennest boven een zij-ingang van de kerk kunnen verwijderen. Wij lopen om, zodat we bij de hoofdingang komen.  Deze kerk is veel hoger van binnen dan die in Chartres. Buiten zijn er net zoveel beelden, maar binnen is dat een stuk minder.

Zondag 13 augustus:

Vandaag blijven we lekker nog een dag in Amiens.  Er zijn best veel caches in de stad en we fietsen zo langs een heleboel plaatsen, waar we ander niet waren geweest. Zo blijkt ook hier weer een mooi park te zijn, waar de mensen komen picknicken en waar genoeg speeltuintjes voor de kinderen zijn. Echt mooi om te zien hoeveel gebruik daarvan wordt gemaakt.  De lucht is wel dreigend, maar het blijft droog. Na de lunch en een korte pauze maken we nog een rondje de andere kant op. Vanavond om 10 uur kijken we naar de lichtshow, die wordt geprojecteerd op de Notre Dame. Dit wordt in de zomermaanden elke avond getoond. Omdat het al donker is als we vertrekken en het zeker donker is als we weer terug komen gaan we lopend. We hebben namelijk geen licht op onze sportfietsen. Het hele plein voor de kerk staat vol met mensen. De hele show duurt bijna een half uur. Daarna volgt nog uitleg,  maar dat verstaan we toch niet, dus we lopen weer terug naar de camper.

Maandag  14 augustus:

We staan op tijd pp en vertrekken net voor 9 uur. We proberen onderweg een loosplaats te vinden,  maar weer mogen we niet alle straatjes door om er te komen,  omdat we meer dan 3,5 ton wegen. Dit hebben we de hele vakantie al ondervonden en is niet echt fijn. We rijden daarom maar door en op een gegeven moment zijn er geen tolwegen meer en nemen we de snelweg. We schieten dan een stuk sneller op. Tegen half 3 zijn we in Brasschaat net voorbij Antwerpen en nemen we de camperplaats,  waar gelukkig nog een paar plaatsen vrij zijn. Ook kunnen we hier lozen,  zodat alles weer leeg is. Vandaag is het erg zonnig. Morgen hoeven we nu nog geen 100 km om thuis te komen. Na een ijsje en wat te drinken, pakken we de fiets om nog even in het centrum te neuzen. Brasschaat is een gezellig plaatsje met best wel wat winkeltjes. Later komen er nog meer campers bij en die gaan aan de andere kant van het weggetje staan. Het wordt echt vol. Als we 's avonds een film kijken, merken we dat de drie Spaanse kinderen in het volkswagenbusje tegenover ons mee zitten te kijken. Ze duiken weg als we hun kant op kijken en hebben de grootste lol. Om kwart voor 11 komt nog een camperbus en die wil eerst tegenover ons tussen de Spanjaarden en de Duitsers ernaast gaan staan. De manouvreerruimte om ertussenuit te komen wordt steeds kleiner zo. Ze kiezen er echter voor om een eindje verderop dwars naast de weg te gaan staan.

Dinsdag 15 augustus:

Als we opstaan staat iedereen er nog. Niet lang daarna vertrekt de bus, die het laatst gekomen is. Na de lunch lopen we nog een rondje met Sascha door het park. Het zonnetje schijnt weer, maar gelukkig niet zo heftig als gisteren.  Daarna drinken we koffie en vertrekken we. We hebben deze vakantie  2220 km gereden. We hebben veel kerken gezien en hebben het ondanks het weer een fijne vakantie gehad.

Onze route:

Oss - Ravels  (B) - Bourseville  ( F) - Fecamp  - Honfleur - Bayeux - Le Haye - Avranches - Cesson-Sévigné - Segré - Angers - Bourgueil - Avoine  - Tours - Meung-sur-Loire - Chartre - Gouarnay-en-Bray - Amiens - Brasschaat (B) - Oss